Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för centrala teorier och begrepp inom främmandespråksforskning ur lärandeperspektiv såväl som undervisningsperspektiv
- förklara didaktiska teorier och metoder för undervisning i kinesiska
- redogöra för vanliga utmaningar som inlärare med olika språklig bakgrund möter när de lär sig kinesiska, inklusive utveckling av interkulturell kompetens
- diskutera och reflektera över valet av tryckt och digitalt undervisningsmaterial för inlärning av kinesiska som främmande språk
- redogöra för didaktiska teorier och diskutera hur undervisning i kinesiska konstrueras
- läsa och kritiskt värdera forskningsbidrag som är relevanta för ovanstående ämnen.
Innehåll
I kursen studeras
inlärning av och undervisning i kinesiska som främmande språk i ljuset av
aktuell forskning. Didaktiska teorier jämförs och relateras till metodik,
inklusive användning av digitala verktyg. Särskilt fokuseras sambandet mellan
inlärningsstrategier och den lärandes språkutveckling, samt de utmaningar som
inlärare med olika språklig bakgrund kan möta när de lär sig kinesiska som
främmande språk. I detta sammanhang diskuteras också betydelsen av
interkulturell kompetens för undervisning i och inlärning av kinesiska.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- En avslutande muntlig redovisning
Arbetsformer
Undervisningen består av obligatoriska seminarier. Kinesiska används som undervisningsspråk, med engelska som stödspråk.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:- Seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, en muntlig redovisning - 7,5 hp
Förkunskapskrav
- 90 hp på grundnivå inom huvudområdet kinesiska
Övrigt
För
nätbaserad kurs krävs att studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och
bild via en dator eller motsvarande.