Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- kommunicera ledigt och säkert i olika vardagliga sammanhang
- uttrycka sina tankar om vardagliga ämnen och använda viss enkel fackterminologi inom olika ämnen
- förstå relativt komplicerade kinesiska meningar och textavsnitt
- skriva korta uppsatser med kinesiska tecken
- läsa och studera delvis förenklade autentiska texter på kinesiska.
Innehåll
Kursen omfattar sex delmoment som bygger på varandra. De fyra färdigheterna lyssna, tala, läsa och skriva integreras i mycket hög grad med varandra. Kursen omfattar språkövningar såsom tal- och lyssningsövningar där studenterna tränar sig i att kommunicera kring dagliga situationer och diskutera olika välkända teman på kinesiska. Genom att läsa, analysera och diskutera medelsvåra texter och arbeta med kortare skrivuppgifter får studenterna möjlighet att fördjupa sina färdigheter i kinesisk grammatik och språkstruktur samt utöka sitt ordförråd.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntlig individuell tentamen
- Skriftlig övervakad onlinetentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 9 hp, inklusive modulerna Skriftlig examination och Muntlig examination.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Muntlig och skriftlig språkfärdighet, del 1 - 3 hp | U–VG
- Muntlig och skriftlig språkfärdighet, del 2 - 3 hp | U–VG
- Muntlig och skriftlig språkfärdighet, del 3 - 3 hp | U–VG
- Muntlig och skriftlig språkfärdighet, del 4 - 3 hp | U–VG
- Skriftlig tentamen - 1,5 hp | U–VG
- Muntlig tentamen - 1,5 hp | U–VG
Behörighet
- 60 hp inom huvudområdet kinesiska
Övrigt
Kinesiska används som undervisningsspråk, med stöd av svenska eller engelska.
Kursen överlappar tidigare kurskod GKI2PY.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.