Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- kommunicera obehindrat på kinesiska kring olika ämnen
- läsa och förstå kortare autentiska kinesiska texter
- skriva korta uppsatser på kinesiska om olika ämnen samt kunna ge argument till stöd för sina åsikter
- använda ett utvecklat ordförråd inklusive några av de vanligaste idiomatiska uttrycken
- använda en relativt komplicerad meningsbyggnad.
Innehåll
Kursen omfattar sex delmoment som bygger på varandra. De fyra färdigheterna lyssna, tala, läsa och skriva integreras i mycket hög grad med varandra. Under kursen tränar studenterna förmågan att behärska varierande språkstilar som hör till olika genrer samt att debattera och presentera olika välkända teman på kinesiska. I kursen ingår även analys av valda autentiska kinesiska texter och skrivuppgifter där studenterna tillämpar sina kunskaper om kinesisk grammatik, språkstruktur och idiomatiska uttryck.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntlig individuell tentamen
- Skriftlig övervakad onlinetentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 9 hp, inklusive modulerna Skriftlig examination och Muntlig examination.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Muntlig och skriftlig språkfärdighet, del 1 - 3 hp | U–VG
- Muntlig och skriftlig språkfärdighet, del 2 - 3 hp | U–VG
- Muntlig och skriftlig språkfärdighet, del 3 - 3 hp | U–VG
- Muntlig och skriftlig språkfärdighet, del 4 - 3 hp | U–VG
- Skriftlig tentamen - 1,5 hp | U–VG
- Muntlig tentamen - 1,5 hp | U–VG
Behörighet
- 90 hp inom huvudområdet kinesiska, inklusive kursen Kinesiska i tal och skrift III, 15 hp
Övrigt
Kinesiska används som undervisningsspråk, med stöd av svenska eller engelska.
Kursen överlappar tidigare kurskod KI1030.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.