Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- utveckla ett mediekoncept som inbegriper såväl innehåll och form som arbetsformer, där audiovisuell produktion ingår
- redovisa och diskutera de grundläggande tekniska, organisatoriska, juridiska, ekonomiska och etiska frågeställningar som ett nytt mediekoncept innebär
- tillämpa de praktiska rutiner som krävs för att skapa nödvändig dokumentation för ett mediekoncepts genomförande som projekt
- audiovisuellt presentera och marknadsföra idéer om mediekonceptet till tänkta kunder utifrån branschmässiga villkor.
Innehåll
Kursen behandlar konceptutvecklingsprocesser utifrån designteoretiska utgångspunkter. Omvärldsanalys, idégenerering och konceptutveckling för medieprojekt studeras. I mediekonceptets utveckling ingår det även att planera, budgetera och behandla avtalsfrågor. Kursen berör även aktuella marknadsvillkor för medieproduktioner i relation till olika samhällssektorer.
Under kursen utvecklas ett mediekoncept utifrån en idé, på studentens initiativ, fram till ett konceptförslag. Konceptutvecklingsprocessen beskrivs och problematiseras i relation till etablerade professionella yrkesroller. Idéer och koncept presenteras genom s.k. “pitch“ inför en tänkt kund eller samarbetspartner.
Under kursen utvecklas ett mediekoncept utifrån en idé, på studentens initiativ, fram till ett konceptförslag. Konceptutvecklingsprocessen beskrivs och problematiseras i relation till etablerade professionella yrkesroller. Idéer och koncept presenteras genom s.k. “pitch“ inför en tänkt kund eller samarbetspartner.
Examinationsformer
Modul 1 examineras genom muntliga presentationer samt en pitch av ett konceptförslag.
Modul 2 examineras genom presentationer av audiovisuella prototyper.
Modul 3 examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Modul 4 examineras genom en skriftlig projektplan.
Modul 2 examineras genom presentationer av audiovisuella prototyper.
Modul 3 examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Modul 4 examineras genom en skriftlig projektplan.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska seminarier och ett grupparbete med handledning.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på modul 1, 2 och 3.
Betygsrapportering:
Modul 1: Konceptpresentation och pitch - 2 hp
Modul 2: Audiovisuell prototyp - 2,5 hp
Modul 3: Konceptutvecklingsprocessen - 1,5 hp
Modul 4: Projektplan - 1,5 hp
Förkunskapskrav
- 90 hp inom huvudområdet Ljud- och musikproduktion