Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och reflektera över epidemiologi och etiologi för blås- och tarmdysfunktion
- redogöra för urinvägarnas anatomi, fysiologi samt vanligt förekommande patologiska tillstånd som kan orsaka blås- och tarmdysfunktion
- reflektera över och värdera hur olika komplikationer samt livskvaliteten kan påverkas vid blås- och tarmdysfunktion med hänsyn tagen till individen
- planera, behovsbedöma, genomföra och utvärdera utredning och behandling vid blås- och tarmdysfunktion
- förskriva och informera om förbrukningsartiklar vid urindysfunktion, urinretention eller tarmdysfunktion, med hänsyn tagen till indviduella behov, hållbarhets- och samhällsekonomiska aspekter samt genom att tillämpa gällande lagar och föreskrifter.
Innehåll
I kursen studeras urogenital och rektal
anatomi, fysiologi och patofysiologi. Vidare tränas färdigheter
inom sjuksköterskans/fysioterapeutens/barnmorskans
kompetensområde i att utreda, bedöma behov av samt att följa upp
olika behandlingar/åtgärder för att lindra/bota/förebygga blås- och
tarmdysfunktion. I kursen diskuteras olika komplikationer i samband med urin-
och tarmdysfunktion och dess påverkan på livskvalitén.
Utifrån lagar och föreskrifter samt ur ett
hållbart, samhällsekonomiskt och kostnadseffektivt perspektiv diskuteras
förskrivning av förbrukningsartiklar vid blås- och tarmdysfunktion.
Examinationsformer
Muntliga och skriftlig redovisningar av patientfall samt opponeringar på medstuderandes arbeten samt hemtentamen med ett uppföljande seminarium.
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betyg rapporteras som:
- Tentamen och seminarium, 3 hp
- Muntliga och skriftliga redovisning av patientfall, 4,5 hp
Förkunskapskrav
- Sjuksköterske-, arbetsterapeut, sjukgymnastexamen eller motsvarande.
Övrigt
Kursen motsvarar MC2019 och MC2021 samt kurspaket innehållande GMC27V, GMC24X och GMC24W.