Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och diskutera Nära vård och omsorg ut ett teoretiskt och praktiskt perspektiv.
- redogöra för samspel mellan organisatoriska och sociala faktorer som är av betydelse för Nära vård och omsorg.
Färdighet och förmåga
- förklara centrala definitioner och begrepp för personcentrering, hälsofrämjande och förebyggande arbete.
- praktiskt tillämpa relevanta definitioner och begrepp för kvalitetsutvecklingsarbete inom Nära vård och omsorg.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera och förstå samverkan i komplexa organisationer inom Nära vård och omsorg.
Innehåll
Kursen behandlar betydelsen av omställningen till en Nära vård och omsorg ur ett teoretiskt och praktiskt perspektiv. Huvudteman för kursen är:
- personcentrering och dess betydelse för Nära vård och omsorg
- betydelsen av samverkan, team och ledarskap inom Nära vård och omsorg
- hälsofrämjande och förebyggande arbete med fokus på egenvård
- vetenskaplig evidens och kritisk granskning av vetenskapliga artiklar.
Examinationsformer
- Seminarium
- Individuell inlämningsuppgift
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Nära vård och omsorg i samverkan - 4,5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.
Övrigt
Kursen ges som uppdragskurs i samarbete med Regioner och Kommuner och eventuellt andra intressenter inom Vård och Omsorg.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.