Lärandemål
- utifrån matematikdidaktiska ramverk, teorier och perspektiv analysera och problematisera undervisning i matematik som möter individers och elevgruppers olikheter
- med grund i aktuella styrdokument analysera och bedöma elevers matematiska prestationer samt kommunicera bedömningars resultat till olika inblandade
- problematisera och värdera olika praktiker för och perspektiv på bedömning i förskoleklassen och årskurserna 1 - 3
- utifrån bedömning av elevers kunskaper och prestationer kritiskt granska och modifiera didaktiska val
- förklara och motivera grundläggande begrepp, modeller och metoder med hjälp av olika uttrycksformer inom områdena samband och förändring, algebra samt sannolikhet och statistik som utgör baskunskaper för undervisning i förskoleklassen och årskurserna 1 - 3
- använda och argumentera för valet av modeller och metoder för att lösa uppgifter inom områdena: samband och förändring; algebra; sannolikhet och statistik, samt använda grundläggande begrepp och matematisk notation för att redogöra för lösningar
- föra och följa matematiskt grundat resonemang i förhållande till kursens innehåll och uppgifter samt bearbeta och uttrycka matematiskt innehåll med hjälp av olika digitala verktyg
- skriftligt och muntligt kommunicera kursens innehåll, anpassat till situation
- analysera och kritiskt granska vetenskaplig text med avseende på teori, metod och resultat samt använda dessa analyser i akademiskt skrivande.
Innehåll
I kursen behandlas forskning om hur elever i förskoleklassen och årskurserna 1 – 3 utvecklar sina matematiska förmågor och hur undervisning som bidrar till denna utveckling kan planeras, genomföras, varieras, anpassas och följas upp på ett sätt som möter individers och elevgruppers olikheter. Kursen behandlar även forskning om bedömning av elevers kunskaper, förmågor och prestationer i matematik samt relationen mellan bedömningen och undervisningen.
Kursen behandlar de matematiska områdena samband och förändring, algebra samt sannolikhet och statistik. Tonvikt läggs under kursen på den studerandes egna matematiska förmågor
och kunskaper inom dessa områden samt utvecklandet av ett matematiskt språk med
fokus på matematisk notation.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Muntliga och skriftliga redovisningar, tentamen, 15 hp.
Förkunskapskrav
- Matematik 1a för grundlärare F-3, 7,5 hp och Matematik 1b för grundlärare F-3, 7,5 hp
Övrigt
Kursen motsvarar MD2017 och MD2019.