Kursplan

Dramaturgi, manusskrivande och medieproduktionens villkor

Kurskod
GMN3E2
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Medieproduktion (MPR)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2025-01-16.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-01-16.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • använda sig av dramaturgiska redskap i eget filmberättande
  • ordna sin skrivandeprocess i flera steg
  • arbeta fram ett kortfilmsmanus i valbart manusprogram
  • analysera filmberättelser utifrån dramaturgiska och filmhistoriska aspekter
  • redogöra för olika former för medieproduktion och distribution
  • kommunicera sina kunskaper på ett koncist, strukturerat och tydligt sätt
  • formulera och utbyta idéer med andra
  • reflektera över och diskutera egna och andras produktioners egenskaper
  • reflektera över sin skrivandeprocess.

Innehåll

Kursen introducerar det audiovisuella berättandets grunder. I kursens första modul,
Dramaturgins idéer och strukturer, behandlas och tillämpas dramaturgins principer
och strukturer genom eget filmberättande med hjälp av ett program för
manusskrivande. Den andra modulen, Manusskrivande och reflektion, omfattar den
egna skrivprocessen samt analys och reflektion över egna och andras manus och
filmer i förhållande till dramaturgiska och filmhistoriska aspekter, liksom olika
former för medieproduktion och distribution.

Examinationsformer

  • Individuella skriftliga inlämningsuppgifter
  • Aktivt deltagande vid workshoppar på campus
  • Aktivt deltagande vid seminarier på campus
  • Aktivt deltagande vid såväl individuell som grupphandledning på campus

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Dramaturgins idéer och strukturer - 5 hp | U–G
  • Manusskrivande och reflektion - 10 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Överlappar BQ1079

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.