Mål
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för de centrala materialtekniska begreppen i den verkstadstekniska produktionskedjan,
- redogöra för de vanligaste konstruktions- och verktygsmaterialen inom formande och skärande bearbetning,
- redogöra för begreppen formbarhet och bearbetbarhet,
- redogöra för de vanligast förekommande metoderna för material- och ytkarakterisering kopplade till olika bearbetningstekniker,
- redogöra för växelverkan mellan arbetsmaterial och verktyg och dess inverkan på verktygsslitaget och den bearbetade produktens ytkvalitet, ytintegritet, ytskador och yttopografi.
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- bedöma formbarheten / bearbetbarheten hos olika arbetsmaterial för en given produktionsteknisk process,
- analysera utfallet av vald produktionsprocess och valda processparametrar på den tillverkade produktens (yt)kvalitet.
Värderingsförmånga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt diskutera och reflektera över hur ett arbetsmaterials formbarhet och bearbetbarhet påverkas av vald produktionsprocess och valda processparametrar,
- utifrån en miljöövergripande och etisk värdegrund diskutera och reflektera över lämpliga materialval.
Innehåll
Kursens innehåll fokuserar på materialets roll (materialval / materialuppträdandet) i samband med de vanligaste bearbetningsmetoderna i en verkstadsteknisk produktionskedja och hur denna parameter påverkar bearbetningsmetodens möjligheter och begränsningar samt den erhållna produktkvaliteten.
Viktiga begrepp som behandlas är; formbarhet, bearbetbarhet, ytkvalitet, ytintegritet, ytskador, yttopografi, miljöbelastning och hållbarhet.
Examinationsformer
- Salstentamen
- Laborationer
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U, 3, 4, 5.
Den skriftliga tentamen styr slutbetyget på kursen.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Salstentamen - 5 hp | U, 3, 4, 5
- Laboration 1 Bearbetningsrelaterade ytskador - 1,5 hp | U–G
- Laboration 2 Verktygsslitage - 1 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.