Kursplan

Makroekonomi, introduktion

Kurskod
GNA3B8
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Nationalekonomi (NAA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Nationalekonomi1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2024-05-17.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-05-17.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenterna kunna:

  • beskriva och diskutera nationalräkenskapernas grunder
  • beskriva sambandet mellan arbetslöshet och inflation
  • beskriva de bestämningsfaktorer som påverkar ekonomisk utveckling och tillväxt
  • beskriva arbetsmarknadens funktionssätt
  • förklara och tillämpa den keynesianska modellen för att bestämma den allmänna jämvikten.

Innehåll

Kursen ger en introduktion till makroekonomisk teori och ger en god förståelse för hur ekonomin som helhet fungerar. Den behandlar främst arbetslöshet, inflation och ekonomisk tillväxt. Under kursens gång förvärvas kunskaper om olika makroekonomiska begrepp, huvudsakligen i en svensk kontext. Kursen består av två moduler. Den första modulen introducerar de grundläggande makroekonomiska begreppen och variablerna som BNP, inflation och arbetslöshet. Den andra modulen behandlar ekonomisk tillväxt, den keynesianska modellen, Phillipskurvan och stabiliseringspolitik i form av finans- och penningpolitik.

Examinationsformer

  • Dugga
  • Skriftlig tentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på den andra modulen och G på den första modulen. 

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Grundläggande begrepp och makrovariabler - 1,5 hp | U–G
  • Makroekonomiska modeller - 6 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Matematik 3b alt 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Engelska 6

Övrigt

Överlappar NA1032

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.