Kursplan

Internationell ekonomi

Kurskod
GNA3B9
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Nationalekonomi (NAA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Nationalekonomi1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2024-05-17.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-05-17.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för och diskutera orsakerna till och konsekvenser av internationell handel inom ramen för olika utrikeshandelsteorier
  • förklara orsaker till och konsekvenser av införandet av olika typer av handelshinder
  • redogöra för den allmänna debatten kring olika aspekter av internationell handel
  • förklara valutamarknadens funktionssätt och olika möjligheter att hantera valutarisk
  • redogöra för hur växelkursförändringar kan påverka handeln med utlandet
  • redogöra för olika internationella valutasystem.

Innehåll

Kursen behandlar orsakerna till och effekterna av internationell handel inom ramen för olika utrikeshandelsteorier. Olika typer av handelshinder och protektionistiska åtgärder diskuteras och analyseras med avseende på deras effekter. Kursen består av två moduler. I den första modulen introduceras de begrepp och teorier som utgör grunden för internationell handel. I den andra modulen tillämpas modeller för att analysera olika typer av politik för internationell handel samt hur valutamarknaden påverkar internationell handel.

Examinationsformer

  • Dugga
  • Skriftlig tentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på den andra modulen och G på den första modulen. 

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Teori och begrepp - 1,5 hp | U–G
  • Internationella handelsmodeller - 6 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Matematik 3b alt 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Engelska 6

Övrigt

Överlappar NA1030

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.