Kursplan

Finansiella marknader och penningpolitik

Kurskod
GNA3BA
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Nationalekonomi (NAA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Nationalekonomi1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2024-05-17.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-05-17.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • förklara penningpolitikens kort- och långsiktiga effekter, inklusive centralbankens funktion
  • beskriv bildandet av kort- och långsiktiga räntor, samt sambandet mellan två länders räntenivåer 
  • förklara hur olika risker påverkar prissättningen på de vanligaste finansiella instrumenten
  • förklara varför regleringar av det finansiella systemet är viktigt för stabiliteten på den finansiella marknaden
  • förklara och diskutera problem som berör finansiella marknader och penningpolitik.

Innehåll

Kursen behandlar den finansiella marknadens roll i samhällsekonomin, utlandsberoendet och dess effekter för de finansiella marknaderna för en liten öppen ekonomi. Vidare beskrivs den korta och långa räntebildningen, samt en analys av transmissionsmekanismen, centralbankers reaktionsfunktioner och effekterna av deras penningpolitiska åtgärder. Kursen består av två moduler. I den första modulen tillämpas begrepp och teorier på den finansiella marknaden. I den andra modulen behandlas problem relaterade till penningpolitik och finansmarknaden.

 

 

Examinationsformer

  • Skriftlig tentamen
  • Inlämningsuppgift
  • Aktivt deltagande i seminarium

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på den andra modulen och G på den första modulen.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Teori och tillämpning - 4 hp | U–VG
  • Problematisering - 3,5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Matematik 3b alt 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Engelska 6

Övrigt

Överlappar GNA2NT

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.