Kursplan

Statistik för ekonomer

Kurskod
GNA3D9
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Nationalekonomi (NAA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Nationalekonomi1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2024-11-29.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-11-29.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • använda deskriptiv statistik
  • utföra grundläggande beräkningar av sannolikheter av händelser samt kunna hantera några vanliga sannolikhetsfördelningar
  • utföra statistisk inferens
  • tolka datautskrifter från statistisk analys
  • använda statistisk programvara för statistiska analyser.

 

Innehåll

Kursen introducerar grundläggande principer och metoder inom statistik, med tillämpning inom företagsekonomi och nationalekonomi. Innehållet omfattar grafiska och numeriska deskriptiva metoder, grundläggande sannolikhetslära, diskreta och kontinuerliga sannolikhetsfördelningar, urvalsfördelningar, punktskattningar, konfidensintervall och parametrisk hypotesprövning. Kursen behandlar även metoder för datainsamling. Dessutom ingår analys av samband mellan variabler, såsom korrelation och enkel linjär regression, samt presentation av resultaten. Statistiska analyser utförs med hjälp av relevant programvara, och resultaten tolkas och presenteras i skriftlig form.



Examinationsformer

  • Skriftlig tentamen
  • Skriftlig inlämningsuppgift

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För betyget väl godkänd krävs VG på modulen Grundläggande statistisk analys.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Grundläggande statistisk analys - 6 hp | U–VG
  • Beskrivande statistik - 1,5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Matematik 3b alt 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Engelska 6

Övrigt

Överlappar kursen GNA2RY - Statistik för ekonomer

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.