Mål
Det övergripande målet med kursen är att studenten ska förstå hur vuxna människor lär och hur kompetensutveckling kan ske inom organisationer.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva grundläggande teorier för vuxnas lärande, dess förutsättningar samt kompetensutveckling
- söka, samla in och analysera relevant material samt redogöra för resultatet genom en litteratursammanställning enligt vetenskaplig praxis
- kritiskt granska och försvara texter
- reflektera över den egna lärprocessen
- diskutera hur kommunikation kan användas som metod för utveckling
- ta ställning till och förklara olika perspektiv på lärande, nivåer av lärande samt värdera dess konsekvenser för hur lärande främjas.
Innehåll
I modul ett av kursen behandlas grundläggande teorier och olika perspektiv kring vuxnas lärande. Nivåer av lärande berörs samt hur dessa nivåer kan främjas. Olika former och modeller för kompetensutveckling i organisationer med dess fördelar och nackdelar behandlas. Förutsättningar för lärande, vikten av en stödjande lärmiljö och ledarskapets roll berörs. I kursen diskuteras även kompetensinventering och olika vägar för att kartlägga kompetensutvecklingsbehov där även utvecklingssamtal diskuteras.
Inom modul två tillämpar studenterna olika förhållningssätt och metoder för att främja lärande.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande under seminiarer, handledningar och workshoppar
- Muntliga redovisningar
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För betyg VG krävs VG resultat i modul 1 och G i modul 2.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Grundläggande teorier och perspektiv - 5 hp | U–VG
- Förhållningssätt och metoder - 2,5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Överlappar GPA2NU och tidigare GPA2G3
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.