Mål
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla en förmåga att främja kollektivt lärande i en organisation.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- diskutera, analysera och problematisera perspektiv på och teorier om hur lärande kan främjas i en organisation
- planera och genomföra kollektiva lärprocesser
- reflektera över och analysera kollektiva lärprocesser utifrån relevant teori
- reflektera, argumentera och värdera olika perspektiv på hur kollektiva lärprocesser och lärande i organisationer kan främjas.
Innehåll
Kursens modul ett behandlar olika perspektiv på lärande i organisationer som ett kognitivt och organisatoriskt, pedagogiskt och ett socialt-kulturellt perspektiv. Olika förutsättningar för lärande i organisationer på individ-, grupp- och organisationsnivå diskuteras, samt hur lärande på de olika nivåerna kan främjas. Hur kollektiva lärprocesser kan organiseras samt hur chefer och organisationer kan stödjas i detta arbete diskuteras. Även olika roller som chefens, medarbetarens, samtalsledarens och facillitatorns roll för att främja lärande berörs.
Inom modul två tillämpar studenterna olika förhållningssätt och metoder för att främja kollektivt lärande.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande under seminarier, handledningar och workshoppar
- Muntliga redovisningar
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För betyg VG krävs VG resultat i modul 1 och G i modul 2.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Perspektiv och förutsättningar - 5 hp | U–VG
- Förhållningssätt och metoder - 2,5 hp | U–G
Behörighet
- 90 hp inom Personal och arbetsliv
Övrigt
Överlappar PA2012 och GPA2FX
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.