Kursplan

Samhällsvetenskaplig metod och vetenskapsteori I

Kurskod
GPA32R
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Personal och arbetsliv (PEE)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Personal och arbetsliv1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2023-02-10.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-02-15.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv
  • redogöra för och förklara insamling och analys av kvalitativa data
  • beskriva etiska principer för forskning och kunskapsproduktion
  • söka, samla in, analysera och presentera relevant kvalitativt datamaterial
  • skriva korrekt formalia och följa den disposition och struktur som används i samhällsvetenskap
  • reflektera över vetenskapsteoretiska och metodologiska ställningstaganden.

Innehåll

I kursens första modul behandlas vetenskapsteoretiska perspektiv med fokus på kunskap och vetenskaplig aktivitet. Studenten möter metoder för datainsamling samt grundläggande metoder för bearbetning av kvalitativa data. Studenten introduceras även i det vetenskapliga skrivandet med fokus på formalia, disposition, struktur och begreppsanvändning.

I modul två ingår praktiska moment. Etiska aspekter på datainsamling och kunskapsproduktion diskuteras.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande under seminarium, handledningar och workshoppar
  • Muntliga redovisningar
  • Skriftliga inläningsuppgifter
  • Skriftlig tentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För betyg VG på kurs krävs VG resultat på modul 1 samt godkänd modul 2

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Vetenskapsteoretiska perspektiv och metoder - 4,5 hp | U–VG
  • Förmågor att presentera vetenskapsteoretiska perspektiv och metoder - 3 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Överlappar GPA2FM

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.