Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- självständigt och i samarbete med yrkesverksam personal planera och genomföra personalrelaterade arbetsuppgifter
- tillämpa personal- och arbetslivsrelaterade teorier i ett praktiskt sammanhang
- integrera teoretiska och praktiska kunskaper om personalarbetarens roll och funktion
- redogöra för och diskutera personalarbetarens roll, villkor och yrkesspecifika problem och möjligheter
- reflektera över personalarbetarens roll samt behov av kompetensutveckling
- analysera och kritiskt diskutera olika aspekter av personal- och arbetslivsarbete utifrån relevant forskning.
Innehåll
Kursen består av två moduler. Den första modulen är en verksamhetsförlagd praktiktid där bredd och djup inom personalarbetarens arbetsfält behandlas. I den andra modulen fördjupas och integreras praktiken med teorier inom arbetsfältet personavetenskap och arbetsvetenskap.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande under verksamhetsförlagd utbilning, seminarier och handledningar
- Muntliga redovisningar
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Verksamhetsförlagd utbildning - 12 hp | U–G
- Fördjupningsarbete - 3 hp | U–G
Behörighet
- 75 hp inom Personal och arbetsliv inklusive 7,5 hp Samhällsvetenskaplig metod och vetenskapsteori
Övrigt
Den studerande ansvarar själv för att ordna en praktikplats. Dock måste praktikplatsen godkännas av kursansvarig innan påbörjad praktik.
Praktiktiden motsvarar minst 8 veckors praktik på heltid (40 timmar per vecka).
Lön får inte utbetalas till studenten för arbete under praktiken.
Studenten står för merkostnader i samband med praktiken.
Praktikkursen kan genomföras utomlands.
Överlappar PA1056 och GPA2K4
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.