Mål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt i det kollegiala lärandet som en del av verksamhetens systematiska kvalitetsutvecklingsarbete. Deltagarna ska vidare utveckla kunskaper, färdigheter och förhållningssätt i att leda kollegiala lärprocesser.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa god kunskap om förskolans och skolans uppdrag,
- visa grundläggande kunskaper om förutsättningar och villkor för ett kollegialtlärande,
- leda, planera och genomföra mindre utvecklingsprojekt i syfte att utveckla kollegialtlärande i den egna verksamheten,
- reflektera över den egna ledarrollen i relation till värdegrundsfrågor i förskola/skola.
Innehåll
Kursen behandlar för området relevanta forskningsresultat för att öka kunskaperna om den betydelse kollegialt lärande kan ha för utveckling av förskolans och skolans verksamhet samt hur kommunikation/dialog kan användas som verktyg för kollegialt lärande.
Mellan seminarierna genomför deltagaren uppgifter i den egna verksamheten vilka sedan redovisas och bearbetas under seminarierna.
Examinationsformer
- Inlämningsuppgift
- Seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Att leda det kollegiala lärandet i förskola och skola - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Deltagande i kursen förutsätter tillgång till pedagogisk praktik för genomförande av uppgifter och examination.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.