Kursplan

Att leda kollegiala lärprocesser i förskola och skola

Kurskod
GPE3AJ
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogik (PEA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-02-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-02-15.

Mål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt i det kollegiala lärandet som en del av verksamhetens systematiska kvalitetsutvecklingsarbete. Deltagarna ska vidare utveckla kunskaper, färdigheter och förhållningssätt i att leda kollegiala lärprocesser.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • visa god kunskap om förskolans och skolans uppdrag,
  • visa grundläggande kunskaper om förutsättningar och villkor för ett kollegialtlärande,
  • leda, planera och genomföra mindre utvecklingsprojekt i syfte att utveckla kollegialtlärande i den egna verksamheten,
  • reflektera över den egna ledarrollen i relation till värdegrundsfrågor i förskola/skola.

Innehåll

Kursen behandlar för området relevanta forskningsresultat för att öka kunskaperna om den betydelse kollegialt lärande kan ha för utveckling av förskolans och skolans verksamhet samt hur kommunikation/dialog kan användas som verktyg för kollegialt lärande.

Mellan seminarierna genomför deltagaren uppgifter i den egna verksamheten vilka sedan redovisas och bearbetas under seminarierna.

Examinationsformer

  • Inlämningsuppgift
  • Seminarium

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Att leda det kollegiala lärandet i förskola och skola - 7,5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Deltagande i kursen förutsätter tillgång till pedagogisk praktik för genomförande av uppgifter och examination.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.