Lärandemål
Efter avslutad kurs ska
den studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt forskningsområde och aktuella forskningsproblem
- formulera en välgrundad ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- självständigt presentera och problematisera tidigare forskningsresultat
- välja relevant metod och teoretiskt ramverk för en planerad empirisk undersökning
- beskriva och argumentera för kommande studies forskningsbakgrund, teori och metod i relation till syfte och frågeställningar
- analysera och diskutera andra studenters examensarbeten genom att, i form av konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.
Innehåll
Kursen har en tydlig
ämnesdidaktisk prägel och genomförs med utgångspunkt i något av de
undervisningsämnen som ingår i grundlärarutbildningen. Ett didaktiskt kunskapsbehov motiveras och
relateras till tidigare forskning, utvald teori och skolans styrdokument.
Under kursen formuleras preliminär problemställning med syfte och frågeställningar inför den
kommande empiriska undersökningen i del 2. Tyngdpunkten i kursen är att formulera en
forskningssammanställning inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område. Forskningssammanställningen
genomförs i form av ett systematiskt förfarande för sökning, urval och
värdering av relevant forskningslitteratur. Kursen innehåller dessutom studier
av metod och analysverktyg som planeras att användas i den empiriska studien. Val
av teori och metod motiveras i relation till tänkt forskningsdesign. Den
studerande presenterar, motiverar och argumenterar för det egna arbetet samt
granskar och opponerar på en medstuderandes arbete vid särskilda
ventileringsseminarium.
Examinationsformer
Kursen examineras genom muntliga redovisningar samt två skriftliga
inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Föreläsningar samt obligatoriska seminarier, handledning och
skrivuppgifter.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att erhålla betyget
Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på 9 av 15 högskolepoäng
samt minst godkänt på resterande högskolepoäng.
Betygsrapportering:
- Skriftlig inlämningsuppgift Forskningsbakgrund, 9 hp, U - VG
- Skriftlig
inlämningsuppgift Teori, metod och etik, 6 hp, U - VG.
Förkunskapskrav
- Sociala relationer, konflikter och makt i förskoleklass och grundskolan åk 1-3 (varav 7,5 hp VFU), 15 hp, Text, kommunikation och lärande i en mångkulturell skola, 15 hp och Svenska 2 för grundlärare F-3: Läs- och skrivutveckling och läs- och skrivundervisning, 15 hp
Övrigt
Kursen ingår i Grundlärarprogrammet. Kursen motsvarar PG2069.