Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt forskningsområde och aktuella forskningsproblem
- formulera en välgrundad ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- självständigt presentera och problematisera tidigare forskningsresultat
- välja relevant metod och teoretiskt ramverk för en planerad empirisk undersökning
- beskriva och argumentera för kommande studies forskningsbakgrund, teori och metod i relation till syfte och frågeställningar
- analysera och diskutera andra studenters examensarbeten genom att, i form av konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.
Innehåll
Kursen har en tydlig ämnesdidaktisk
prägel och genomförs med utgångspunkt i något av de undervisningsämnen som
ingår i grundlärarutbildningen. Ett didaktiskt kunskapsbehov motiveras och
relateras till tidigare forskning, utvald teori och skolans styrdokument. Under
kursen formuleras preliminär problemställning med syfte och frågeställningar
inför den kommande empiriska undersökningen i del 2. Tyngdpunkten i kursen är
att formulera en forskningssammanställning inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt
område. Forskningssammanställningen genomförs i form av ett systematiskt
förfarande för sökning, urval och värdering av relevant forskningslitteratur.
Kursen innehåller dessutom studier av metod och analysverktyg som planeras att
användas i den empiriska studien. Val av teori och metod motiveras i relation
till tänkt forskningsdesign. Den studerande presenterar, motiverar och
argumenterar för det egna arbetet samt granskar och opponerar på en
medstuderandes arbete vid särskilda ventileringsseminarium.
Examinationsformer
Kursen examineras genom muntliga redovisningar samt två skriftliga
inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Föreläsningar samt obligatoriska
seminarier, handledning och skrivuppgifter.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att erhålla betyget
Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på 9 av 15 högskolepoäng
samt minst godkänt på resterande högskolepoäng.
Betygsrapportering:
- Skriftlig inlämningsuppgift Forskningsbakgrund, 9 hp, U - VG.
- Skriftlig
inlämningsuppgift Teori, metod och etik, 6 hp, U - VG.
Förkunskapskrav
- Sociala relationer, konflikter och makt i grundskolan åk 4-6 (varav 7,5 hp VFU), 15 hp, Engelska för grundlärare åk 4-6, 1B, 15 hp och Svenska 2 för grundlärare 4-6: Läs- och skrivutveckling och läs- och skrivundervisning, 15 hp
Övrigt
Kursen ingår i Grundlärarprogrammet. Kursen motsvarar PG2070.
Denna kurs utgör den första delen av två inom vilka den studerande fullgör utbildningens examensarbete om 30 högskolepoäng.