Kursplan

Sociala relationer, konflikter och makt i grundskolan åk 4-6 (varav 7,5 hp VFU)

Kurskod
GPG2LZ
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 50%
Verksamhetsförlagd utbildning, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2021-02-08.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-02-08.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar en teoretisk-kritisk bas för att skapa beredskap att förstå de sociala relationernas komplexa karaktär. Utifrån denna syftar kursen till att fördjupa förståelsen av skolans värdegrundsuppdrag kopplat till fostran för hållbar utveckling ur sociala perspektiv med fokus på jämlikhet, jämställdhet och alla människors lika värde. Under den delen som är kopplad till skolans pedagogiska verksamhet ska den studerande dels fördjupa sitt pedagogiska ledarskap, dels utveckla fördjupade språkdidaktiska kunskaper med särskild fokus på engelska och svenska.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om teorier om sociala relationer, konflikter och makt i relation till olika sociala arenor
  • visa förmåga att utifrån ovanstående teorier analysera, problematisera och kommunicera frågor som rör sociala relationer i undervisning och på olika sociala arenor med relevans för skolans vardag
  • visa förmåga att utifrån ovanstående teorier och erfarenheter i den egna undervisningen såväl reflektera över former för att förebygga som att aktivt motverka diskriminering och annan kränkande behandling i skolan
  • reflektera över sin egen position som pedagogisk ledare och skolan som en moralisk arena utifrån ovanstående teoretiska perspektiv
  • självständigt och i samarbete med verksamma lärare omsätta kunskaper inom ämnesundervisning med särskilt fokus på undervisning i engelska och svenska för åk 4-6, och problematisera dessa erfarenheter i relation till kursens centrala tematik
  • visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten beakta och kommunicera grundläggande demokratiska värderingar och olika jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv.

Innehåll

Kursen behandlar sociala relationer, konflikter och maktrelationer som präglar skolans vardag i mötet mellan elever, lärare, vårdnadshavare och andra aktörer i skolan. Utifrån en teoretisk-kritisk bas belyser kursen de sociala relationernas komplexa karaktär samt synliggör och problematiserar normer som präglar dessa. Denna teoretiska bas utgörs av socialpsykologiska och sociologiska perspektiv på sociala relationer med särskilt fokus på frågor som rör maktrelationer och möten mellan människor i ett samhälle präglat av mångfald. Vidare behandlas sociala medier som arenor för barns, ungas och vuxnas sociala relationer. Kursen rör således skolans värdegrundsuppdrag utifrån sociala perspektiv på hållbar utveckling med fokus på jämlikhet, jämställdhet och alla människors lika värde.

I mötet med skolans pedagogiska verksamhet förväntas den studerande ta ett utökat ansvar för undervisning i relation till tidigare erfarenheter under utbildningen. Vidare ges tillfälle att reflektera över skolans värdegrunds- och likabehandlingsarbete, skolan som moralisk och social arena samt hur detta påverkar rollen som pedagogiskledare och didaktiska överväganden. Här möter den studerande även didaktiska frågeställningar med särskilt fokus på undervisning i engelska och svenska. Dessa frågor preciseras och analyseras ytterligare i mötet med kursens tematiska perspektiv, innehåll och litteratur.

Examinationsformer

Kursen examineras i tre moment enligt följande:

Moment 1, Teoretiska perspektiv på sociala relationer, konflikter och makt (4,5 hp)
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter.


Moment 2, Pedagogiskt ledarskap och språkdidaktik
(7,5 hp, inkl 6 hp VFU)
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter samt fortlöpande genom den verksamhetsförlagda delen av kursen.

Moment 3, Pedagogiskt ledarskap för hållbar utveckling (3 hp, inkl 1,5 hp VFU)
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter samt fortlöpande genom den verksamhetsförlagda delen av kursen.

Arbetsformer

Föreläsningar samt obligatoriska seminarier, workshops, grupparbete, individuella uppgifter och verksamhetsförlagd utbildning.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få VG som slutbetyg i kursen krävs VG i minst moment 2 och ytterligare ett moment (1 alt. 3).

Förkunskapskrav

  • Utveckling och lärande 15 hp

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande. Vid muntliga examinationer är webbkamera obligatoriskt för nätstudenter.

Student som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.

Kursen motsvarar PG2072.