Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar en teoretisk-kritisk bas för att skapa beredskap att förstå de sociala relationernas komplexa karaktär. Utifrån denna syftar kursen till att fördjupa förståelsen av skolans värdegrundsuppdrag kopplat till fostran för hållbar utveckling ur sociala perspektiv med fokus på jämlikhet, jämställdhet och alla människors lika värde. Under den verksamhetsförlagda delen av kursen ska den studerande dels fördjupa sitt pedagogiska ledarskap, dels utveckla fördjupade språkdidaktiska kunskaper i engelska och barns tidiga läs- och skrivutveckling.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om teorier om sociala relationer, konflikter och makt i relation till olika sociala arenor
- visa förmåga att utifrån ovanstående teorier analysera, problematisera och kommunicera frågor som rör sociala relationer i undervisning och på olika sociala arenor med relevans för skolans vardag
- visa förmåga att utifrån ovanstående teorier och erfarenheter i den egna undervisningen såväl reflektera över former för att förebygga som att aktivt motverka diskriminering och annan kränkande behandling i skolan
- reflektera över sin egen position som pedagogisk ledare och skolan som en moralisk arena utifrån ovanstående teoretiska perspektiv
- självständigt och i samarbete med verksamma lärare omsätta kunskaper inom ämnesundervisningen i engelska och barns tidiga läs- och skrivutveckling i relation till gruppen och individens utveckling och lärande och till verksamhetens mål
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten beakta och kommunicera grundläggande demokratiska värderingar och olika jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv.
Innehåll
Kursen behandlar sociala relationer, konflikter och maktrelationer som präglar skolans vardag i mötet mellan elever, lärare, vårdnadshavare och andra aktörer i skolan. Utifrån en teoretisk-kritisk bas belyser kursen de sociala relationernas komplexa karaktär samt synliggör och problematiserar normer som präglar dessa. Denna teoretiska bas utgörs av socialpsykologiska och sociologiska perspektiv på sociala relationer med särskilt fokus på frågor som rör maktrelationer och möten mellan människor i ett samhälle präglat av mångfald. Vidare behandlas sociala medier som arenor för barns, ungas och vuxnas sociala relationer. Kursen rör således skolans värdegrundsuppdrag utifrån sociala perspektiv på hållbar utveckling med fokus på jämlikhet, jämställdhet och alla människors lika värde.
Under den verksamhetsförlagda delen av kursen förväntas den studerande ta ett utökat ansvar för undervisning i relation till tidigare VFU-perioder. Vidare ges tillfälle att reflektera över skolans värdegrunds- och likabehandlingsarbete, skolan som moralisk och social arena samt hur detta påverkar rollen som pedagogisk ledare och didaktiska överväganden. Här möter den studerande också didaktiska frågeställningar särskilt kopplade till undervisning i engelska samt barns tidiga läs- och skrivutveckling. Dessa frågor lyfts fram, preciseras och analyseras vid de uppföljande högskoleförlagda studierna med stöd av litteratur från aktuella ämneskurser.
Examinationsformer
Kursen examineras i tre moment enligt följande:
Moment 1, Teoretiska perspektiv på sociala relationer, konflikter och
makt (4,5 hp)
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter
Moment 2, Pedagogiskt ledarskap och språkdidaktik (7,5 hp, inkl 6 hp
VFU)
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter samt fortlöpande
genom den verksamhetsförlagda delen av kursen.
Moment 3, Pedagogiskt ledarskap för hållbar utveckling (3 hp, inkl 1,5
hp VFU)
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter samt fortlöpande
genom den verksamhetsförlagda delen av kursen.
Arbetsformer
Föreläsningar samt obligatoriska seminarier, workshops, grupparbete, individuella uppgifter och verksamhetsförlagd utbildning.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få VG som slutbetyg i kursen krävs VG i minst moment 2 och ytterligare ett moment (1 alt. 3).
Förkunskapskrav
- Utveckling och lärande 15 hp
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande. Vid muntliga examinationer är webbkamera obligatoriskt för nätstudenter.
Student som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.