Kursplan

Sociala relationer, konflikter och makt i grundskolan åk 7-9 och gymnasieskolan

Kurskod
GPG2S9
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2021-12-03.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-01-19.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar en teoretisk-kritisk bas för att skapa beredskap att förstå de sociala relationernas komplexa karaktär.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om teorier om sociala relationer, konflikter och makt i relation till olika sociala arenor
  • visa förmåga att utifrån kursens teorier analysera, problematisera och kommunicera frågor som rör sociala relationer i skolan och på andra sociala arenor med relevans för skolans vardag
  • visa förtrogenhet med en relationellt orienterad yrkesetik och skolans värdegrund
  • visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor kopplade till identitet, sexualitet och relationer
  • reflektera över sin egen position som pedagogisk ledare och skolan som en moralisk arena utifrån kursens teoretiska perspektiv
  • visa förmåga att utifrån ovanstående teorier och erfarenheter i den egna undervisningen reflektera över former för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever.

Innehåll

Kursen behandlar sociala relationer, konflikter och maktrelationer som präglar skolans vardag. Kursen utvecklar en teoretisk-kritisk bas för att skapa beredskap att förstå de sociala relationernas komplexa karaktär. Denna teoretiska bas utgörs av sociologiska och socialpsykologiska perspektiv på sociala relationer. Vidare behandlar kursen intersektionella (utifrån exempelvis genus-, sexualitet- och etnicitetsaspekter), relationsetiska och normkritiska perspektiv på skolvardagens relationer och sociala medier som arenor för elevers sociala relationer. Vissa barnrättsliga perspektiv och FN:s barnkonvention behandlas också.

Examinationsformer

Den studerande examineras genom presentation och diskussion av seminarieuppgifter samt genom skriftliga inlämningsuppgifter och PM.

Arbetsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, workshops och seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • PM, redovisningsuppgifter och skriftlig inlämningsuppgift , 7,5 hp.

Förkunskapskrav

  • Didaktik och ledarskap för ämneslärare inriktning årskurs 7-9, 15 hp (inkl 7,5 hp VFU) eller Didaktik och ledarskap för ämneslärare inriktning gymnasieskolan 15 hp (inkl 7,5 hp VFU) samt Skolväsendets historia och samhällsuppdrag ämneslärare 15 hp

Övrigt

I kursen ingår en träff på campus under maximalt tre dagar.

Kursen motsvarar PG2057 och PG2068.