Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa grundläggande kunskap om relationer och omsorg kopplat till förskolans verksamhet,
- visa kunskap om förskollärares yrkesetik och barns rättigheter relaterat till förskolan,
- visa förmåga att sakligt och självständigt kommunicera centrala delar av kursens innehåll i skrift,
- visa grundläggande förmåga att resonera om sitt eget relationsskapande kopplat till omsorg i förskolan.
Innehåll
Kursen behandlar olika aspekter av omsorg och relationer i förskolans verksamhet. Ett exempel är omsorg och relationer ur ett jämställdhets och jämlikhetsperspektiv. Barns
rättigheter i förskolan studeras. Vidare behandlas omsorgshandlingar i förskolan och
hur de samspelar med barns rättigheter, utveckling och lärande. Den betydelse mellanmänskliga relationer har för barns utveckling,
lärande, trygghet och välbefinnande diskuteras och studentens egna handlingar
för att skapa och upprätthålla relationer belyses. I kursen befästs kunskap om
yrkesetik i förskolans verksamhet med fokus på etiska aspekter mellan
förskolepersonal och barn. Styrdokumentens skrivningar samt förhållandet mellan omsorg, undervisning och lärande diskuteras i kursen. I kursen övar studenten på
skriftlig kommunikation.
Examinationsformer
Kursens mål examineras
genom muntlig tentamen och skriftlig inlämningsuppgift.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är seminarier, föreläsningar, workshops, skrivövningar och
processdagar.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Modul 1: Omsorg och relationer 4,5 hp U-VGModul 2: Yrkesetik och barns rättigheter 3 hp U-G
För att erhålla betyget VG krävs betyget VG på minst 4,5 hp av kursens 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet