Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa förmåga att självständigt utvärdera och utveckla undervisning genom att urskilja, formulera och föreslå lösningar på problem i den pedagogiska verksamheten,
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom kunna bidra till utvecklingen av yrkesutbildningen,
- visa förmåga att bedöma och resonera om det egna projektets och andra projekts kvalitet utifrån olika aspekter,
- visa förmåga att göra avvägningar utifrån forskningsetiska principer,
- visa förmåga att dokumentera och presentera ett självständigt genomfört arbete, med relevans för yrkeslärare, på ett kommunikativt och granskningsbart sätt.
Innehåll
Den studerande genomför ett självständigt arbete som kan bidra till utveckling på gymnasiets yrkesprogram och med relevans för yrkeslärares arbete. Det självständiga arbetet inleds med att den studerande sätter sig in i valt problemområde genom att ta till sig erfarenheter från andra lärare, elever, tidigare utvecklingsarbeten, rapporter och forskning. Genomförandet av det självständiga arbetet kan ske på två sätt: antingen genom att skapa undervisningsmaterial, lektionsserier eller kollegiala utvecklingsprojekt eller genom att göra en undersökning med hjälp av enkäter, intervjuer eller observationer.
Examinationsformer
Kursen examineras muntligt och skriftligt genom ett självständigt arbete som slutligen presenteras antingen skriftligt eller praktiskt-estetiskt i kombination med skriftlig inlämning samt genom ventileringsförfarande.
Arbetsformer
Arbetsformer är föreläsningar, seminarier, workshop, självständigt arbete med handledning enskilt eller i grupp samt ventileringsseminarium.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Didaktik och läroplansteori 15 hp
- Undervisning och ledarskap (varav 10 hp VFU) 15 hp
Övrigt
Nätbaserad kurs, innehåller obligatoriska campusträffar.