Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område med anknytning till det egna undervisningsämnet och visa insikt i områdets aktuella forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa förmåga att formulera en ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande frågeställningar,
- visa förmåga att utifrån en problemställning självständigt samla in, systematisera, problematisera och värdera empiriskt material samt kritiskt granska egna undersökningsresultat och andras forskning,
- visa förmåga att genomföra ett självständigt vetenskapligt arbete med forskningsanknytning, relevant metodanvändning samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet,
- visa förmåga att göra forskningsetiska avvägningar,
- visa förmåga att, med högt ställda krav på skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga, presentera och argumentera för det egna undersökningsresultatet samt förmåga att förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett sakligt och konstruktivt sätt,
- visa förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden,
- visa förmåga att bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat didaktiskt ämnesområde av betydelse för yrkesutövningen.
Innehåll
Examensarbetets undersökningsområde knyts till ett undervisningsämne för vilken
utbildningen är avsedd. Med stöd av en utsedd handledare preciseras
problemställning, syfte och frågeställningar med utgångspunkt i relevant tidigare forskning. Vidare genereras och undersöks ett empiriskt material med hjälp av lämpliga metoder. I kursen diskuteras metodologiska och forskningsetiska avvägningar och resultatet av
undersökningen jämförs med tidigare
forskningsresultat. Arbetet presenteras i form av en vetenskaplig uppsats, vilken
kan kompletteras med andra redovisningsformer. Den studerande försvarar sitt
examensarbete och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes
examensarbete vid ett ventileringsseminarium. Val av teoretiska perspektiv,
vilka forskningsmetoder som används och behandlas samt vilken litteratur som är
mest ändamålsenlig styrs av det aktuella undersökningsområdet och av de frågeställningar
som väljs.
Examinationsformer
- Ett självständigt arbete
- Presentation och försvar av arbetet vid ett särskilt ventileringsseminarium
- Opponering på en medstuderandes självständiga arbete
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar, seminarier, workshops och handledning.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Examensarbete, 15 hp
Förkunskapskrav
- Didaktik och läroplansteori - KPU, 15 hp och Undervisning och ledarskap - KPU (varav 10 hp VFU), 15 hp
Övrigt
Nätbaserad kurs, innehåller en campusträff då ventilering av självständiga arbeten sker.