Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om och aktivt verka för skolans värdegrund och hållbar utveckling samt reflektera över detta i förhållande till elevers utveckling och lärande
- visa kunskap om tvärvetenskapliga perspektiv på barns utveckling och lärande
- visa förmåga att analysera och värdera såväl pedagogiska situationer som pedagogiska verktyg utifrån tvärvetenskapliga perspektiv
- visa kunskap om hur elevers lärande och utveckling påverkas, begränsas och möjliggörs av skilda kognitiva, sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar
- visa förmåga att självständigt och med stöd av verksamma lärare planera, genomföra och utvärdera undervisning för hållbar utveckling inom ämnesområdena samhällsorientering, naturorientering och teknik samt anpassa undervisningens innehåll och form utifrån elevgruppens förutsättningar
- visa förmåga att, såväl i tal som i skrift, argumentera för val av innehåll och arbetsformer i den egna undervisningen samt beskriva och reflektera över den egna utvecklingen till lärare
- visa kunskap om och förmåga att använda digitala resurser i den pedagogiska verksamheten och reflektera över dessa i förhållande till elevers utveckling och lärande
- visa kunskap om intervju som vetenskaplig metod
Innehåll
I kursen studeras tvärvetenskapliga perspektiv på utveckling och lärande. Elevers utveckling och lärande sätts i relation till teorier om barns uppväxtvillkor med fokus på elevers skiftande kognitiva, sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar. Vidare studeras barns erfarenheter av informations- och kommunikationsteknik relaterat till den pedagogiska verksamheten. I kursen behandlas även barns fysiska utveckling där rörelseutveckling och teorier om kroppsligt lärande lyfts fram samt frågor som är kopplade till identitet, sexualitet och relationer.
Kursens utbildningsvetenskapliga innehåll integreras med den verksamhetsförlagda utbildningen genom att den studerande självständigt och med stöd av verksamma lärare planerar, genomför och utvärderar egen undervisning. Den studerande ges i samband med den verksamhetsförlagda utbildningen möjlighet att via ett tematiskt arbetsområde med fokus på hållbar utveckling fördjupa sig i ämnesdidaktiska frågor som specifikt rör undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
I kursen ingår även att studenten utvecklar sitt vetenskapliga förhållningssätt och grundläggande kunskaper om intervju som vetenskaplig metod i syfte att utveckla den egna undervisningen.
Examinationsformer
- Muntlig och skriftlig presentation och diskussion av seminarieuppgifter
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Verksamhetsförlagd utbildning
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
Modul 1: Tvärvetenskapliga perspektiv på barns utveckling och lärande - 4,5 hp
Modul 2: Pedagogiskt ledarskap och ämnesdidaktik (inkl 6 hp VFU) - 7,5 hp
Modul 3: Pedagogiskt ledarskap för hållbar utveckling (inkl 1,5 hp VFU) - 3 hp
Förkunskapskrav
- Svenska 1 för grundlärare F-3, 15 hp, Matematik 1a för grundlärare F-3, 7,5 hp, Matematik 1b för grundlärare F-3, 7,5 hp, Didaktik och ledarskap i förskoleklass och grundskolans åk 1-3 (inklusive 7,5 hp VFU)15 hp, samt minst 15 hp i Tematisk kurs inom SO, NO och teknik för grundlärare, årskurs F-3, 30 hp
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande. Vid muntliga examinationer är webbkamera obligatorisk för nätstudenter.
För nätbaserad kurs ingår en obligatorisk träff om maximalt tre dagar på campus.
Studerande som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.
Kursen motsvarar GPG25C.