Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om skolans värdegrund och samhällsuppdrag i relation till teorier om elevers utveckling och lärande,
- visa kunskap om olika teoretiska perspektiv på utveckling och lärande samt visa förståelse för hur dessa perspektiv kan leda till olika förhållningssätt i den egna undervisningen,
- visa kunskap om hur elevers lärande och utveckling påverkas, begränsas och möjliggörs av skilda socioekonomiska och kulturella villkor,
- visa förmåga att identifiera elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter, samt problematisera olika specialpedagogiska perspektiv i relation till elevers lärande,
- visa förmåga att reflektera över olika digitala resursers möjligheter och begränsningar i den egna undervisningen
- visa förståelse för digitala kulturer och sociala medier samt deras betydelse för ungdomars och vuxnas utveckling och lärande,
- visa förmåga att tillgodogöra sig vetenskapliga texter och skriva vetenskapligt samt att kommunicera om elevers utveckling och lärande muntligt och skriftligt.
Innehåll
Examinationsformer
- Seminarier
- Skriftlig tentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Utveckling och lärande - VAL - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Antagen till VAL-utbildning
Övrigt
Innehåller obligatorisk campusträff.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.