Mål
Delkurser
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- visa förmåga att utifrån tidigare forskning och egna erfarenheter identifiera och formulera ett problemområde i den pedagogiska verksamheten som kan ligga till grund för utvecklingsarbete,
- visa förmåga att tillvarata egna och andras erfarenheter samt kritiskt granska och analysera dessa utifrån relevant forskning,
- visa förmåga att göra avvägningar utifrån forskningsetiska principer,
- visa fördjupad förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift samt kunna argumentera på vetenskaplig grund,
- visa förmåga att genomföra ett självständigt, vetenskapligt arbete med tydlig forskningsförankring,
- visa förmåga att kritiskt granska medstudenters arbeten och kunna ge konstruktiv kritik.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om skolans systematiska kvalitetsarbete samt om olika modeller och teorier om utvärdering och utvecklingsarbete,
- visa kunskap om nationella och internationella utvärderingar av skola och utbildning samt visa förmåga att tolka och problematisera dessa,
- visa förmåga att kritiskt granska och problematisera modeller och teorier om utvärdering och utvecklingsarbete,
- visa förmåga att, utifrån ett självständigt arbete, föreslå lösningar på problem i den pedagogiska verksamheten med stöd av modeller och teorier för utvecklingsarbete.
Innehåll
Delkurser
I delkursen formuleras ett för skolan relevant problemråde, som formuleras med ett vetenskapligt förhållningssätt och kan ligga till grund för ett kommande utvecklingsarbete. Det självständiga arbetet inleds med att den studerande sätter sig in i valt problemområde genom att ta till sig av erfarenheter från andra lärare, elever samt tidigare utvecklingsarbete och forskning. Genomförandet av det självständiga arbetet sker genom att skapa kollegiala utvecklingsprojekt eller genom att göra en undersökning med hjälp av enkäter, intervjuer eller observationer.
I delkursen får den studerande möta olika modeller för och teorier om utvärdering och skolutveckling. Med utgångspunkt i den studerandes erfarenhet från läraryrket behandlas det systematiska kvalitets- och utvärderingsarbetet på lokal, nationell och internationell nivå. Med avstamp i det självständiga arbetet presenteras förslag på hur ett vidare utvecklingsarbete kan bedrivas.
Examinationsformer
- Självständigt arbete
- Seminarier
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda modulerna.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Självständigt arbete - 7,5 hp | U–VG
- Utvärdering och utvecklingsarbete - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Antagen till VAL-utbildning samt 30 hp i pedagogiskt arbete
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.