Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om skolväsendets historiska framväxt
- visa kunskap om skolans samhällsuppdrag så som det formuleras i gällande styrdokument
- visa kunskap om teorier om sociala relationer, konflikter och makt i relation till skolans värdegrund och lärares yrkesetik
- visa kunskap om hur man som pedagogisk ledare kan förebygga och motverka diskriminering och kränkande behandling av elever
- visa förmåga att utifrån teorier om sociala relationer, konflikter och makt kunna analysera och problematisera frågor som rör sociala relationer i undervisning
- visa förmåga att kommunicera och reflektera över frågor kopplade till identitet, sexualitet och relationer samt ungdomars uppväxtvillkor
- visa förmåga att tillgodogöra sig vetenskapliga texter och skriva vetenskapligt samt att kommunicera skolans framväxt och samhällsuppdrag.
Innehåll
Kursen behandlar sociala relationer, konflikter och maktrelationer som präglar skolans vardag. Även frågor om identitet, sexualitet och relationer behandlas. Kursen utvecklar en teoretisk-kritisk bas för att förstå de sociala relationernas komplexa karaktär. Denna teoretiska bas utgörs av sociologiska och socialpsykologiska perspektiv på sociala relationer. I kursen behandlas skolans styrdokument ur ett läroplansteoretiskt perspektiv. Skolväsendets framväxt och position i Sverige lyfts fram och den studerande får reflektera över hur samhällsuppdraget förändrats utifrån utbildningsfilosofiska och utbildningspolitiska perspektiv.
Examinationsformer
- Seminarier
- Hemtentamen
- Muntlig tentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Sociala relationer, skolans historiska utveckling och samhällsuppdrag - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Antagen till VAL-utbildning
Övrigt
Kursen innehåller en obligatorisk campusträff.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.