Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt granska och problematisera olika modeller för och teorier om utvärdering och utvecklingsarbete i skolan
- visa förmåga att utifrån tidigare forskning och egna erfarenheter identifiera och formulera ett problemområde i den pedagogiska verksamheten som kan ligga till grund för utvecklingsarbete
- visa förmåga att tillvarata egna och andras erfarenheter samt kritiskt granska och analysera dessa utifrån relevant forskning
- visa förmåga att göra avvägningar utifrån forskningsetiska principer
- visa förmåga att genomföra och presentera ett självständigt, problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsförankring, korrekt språk och struktur
- visa förmåga att kritiskt granska medstudenters arbeten och kunna ge konstruktiv kritik.
Innehåll
I kursen studeras modeller för och teorier om utvärdering och utvecklingsarbete gällande såväl den enskilda lärarens arbete som det organisationsövergripande arbetet. Den studerande genomför ett självständigt arbete som kan bidra till utveckling av skolans verksamhet och med relevans för lärarens arbete. Det självständiga arbetet inleds med att den studerande tar del av olika metoder för utvärdering och utvecklingsarbeten samt sätter sig in i valt problemområde genom att ta till sig erfarenheter från andra lärare, elever, tidigare utvecklingsarbeten, rapporter och forskning. Arbetet avslutas med ett ventileringsseminarium, med presentation och diskussion av det egna arbetet samt framläggande av konstruktiv kritik på medstudenters arbeten.
Examinationsformer
- Självständigt arbete
- Seminarier
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Självständigt arbete - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Antagen till VAL-utbildning
Övrigt
Kursen innehåller en obligatorisk campusträff.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.