Mål
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om olika aspekter av styrningen av dagens utbildningsväsende och dess organisation, med särskild tonvikt på grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning,
- visa kunskap om skolväsendets historia ur ett utbildningsfilosofiskt och utbildningspolitiskt perspektiv med en fördjupning mot egna ämnesområdet,
- visa förmåga att reflektera över den egna kompetensen i undervisningsämnet och den kommande yrkesrollen,
- visa kunskap om skolans värdegrund, inklusive mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och hållbar utveckling,
- visa förmåga att läsa, sammanfatta och referera innehåll i texter som är relevanta för lärares utbildning och yrkesutövning samt att skriva i enlighet med svenska språknormer,
- visa förmåga att tillämpa vetenskaplig metod genom att använda intervju.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om didaktiska grundfrågor, teorier och modeller,
- visa förmåga att utifrån skolans läroplan, självständigt planera ett undervisningsmoment med hänsyn till elevers förutsättningar,
- visa förmåga att argumentera för egna didaktiska val i samband med planering av undervisning,
- visa förmåga att utifrån gällande skollag och läroplan för aktuell skolform kritiskt reflektera över lärares uppdrag i förhållande till olika didaktiska perspektiv och de egna ämneskunskaperna,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten genom att utforma och diskutera undervisningsplanering.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om sociala relationer och makt, genom att med hjälp av aktuell forskning om konflikter, identitet och sexualitet, etnicitet och genus samt medialisering planera och motivera undervisning tillsammans med andra,
- visa förmåga att reflektera över former för lärare att hantera, förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever, samt analysera och problematisera sociala relationer som förutsättning för elevers utveckling och lärande,
- visa förmåga att beakta grundläggande demokratiska värderingar samt olika jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv vid utformning av undervisning,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt till medstudenter genom samarbetsförmåga, empatisk förmåga, förmåga att lyssna samt förmåga att ta och ge kritik,
- visa förmåga att kommunicera med olika intressenter,
- visa förmåga till ett vetenskapligt förhållningssätt genom att använda forskningsresultat som underlag för professionellt handlande.
Innehåll
Delkurser
I delkursen behandlas respektive undervisningsämnes relevanta styrdokument ur ett läroplansteoretiskt perspektiv. Med fokus på senare del av grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning behandlas skolväsendets framväxt och position i Sverige och den studerande får reflektera över hur samhällsuppdraget förändrats fram till i dag. Delkursen behandlar vetenskapligt läsande och skrivande.
Didaktiska frågor och utmaningar lyfts fram, preciseras och diskuteras med hjälp av såväl didaktisk teoribildning som skolans styrdokument. Med detta som grund introduceras den studerande i att planera undervisning. Delkursen behandlar lärares uppdrag ur både samhällsperspektiv och elevperspektiv. Vidare introducerar delkursen den studerande i vad ett vetenskapligt förhållningssätt innebär för läraryrket.
Delkursen baseras på presentationer av forskning från flera olika fält som berör sociala relationer i utbildning. Forskningen och teorier från denna fungerar som kunskapsbas för att förstå de sociala relationernas komplexa karaktär med fokus på grundskolans senare år, gymnasieskola och vuxenutbildning. Genom att de studerande arbetar tillsammans i grupper introduceras de i kollegialt samarbete.
Examinationsformer
Delkurs 1. Skolan förr och nu
- Skriftlig inlämningsuppgift
- Muntligt genom seminarieuppgifter
Delkurs 2. Didaktiska grundfrågor
- Skriftlig inlämningsuppgift
- Muntligt genom ventilering
Delkurs 3. Sociala relationer
- Individuellt i muntlig form vid handledning och seminarier
- Muntlig redovisning i grupp
- Skriftlig inlämningsuppgift
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För betyg Väl godkänd på kursen krävs Väl godkänd på minst 10 hp samt minst Godkänt på 5 hp.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Skolan förr och nu - 5 hp | U–VG
- Didaktiska grundfrågor - 5 hp | U–VG
- Sociala relationer - 5 hp | U–VG
Behörighet
- Kvalificerade och relevanta kunskaper för något eller några yrkesämnen inom gymnasieskolan. För mer information, se Universitets- och högskolerådets föreskrifter om kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper för särskild behörighet till utbildning som leder till yrkeslärarexamen (www.uhr.se).
Övrigt
Kursen ersätter GPG2QN.
Nätbaserad kurs, innehåller obligatoriska campusträffar.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.