Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och reflektera över lärares uppdrag utifrån förskolans och skolans värdegrund,
- redogöra för utbildningsvetenskaplig forskning och reflektera över dess koppling till lärarens uppdrag,
- redogöra för aktuell politisk styrning och organisation av dagens utbildningsväsende,
- redogöra för grundläggande begrepp i lärares bedömningspraktik,
- identifiera och beskriva bedömningens olika funktioner inom någon av skolformerna,
- beskriva hur bedömning på olika sätt påverkas av olika aktörer och ämnestraditioner.
Innehåll
Kursen behandlar lärares uppdrag med särskilt fokus på förskolans och skolans värdegrund inbegripet de mänskliga rättigheterna, de grundläggande demokratiska värderingarna och hållbar utveckling samt frågor som rör identitet och etnicitet. I kursen får studenten ta del av, granska och diskutera aktuell utbildningsvetenskaplig forskning samt dess betydelse för lärares uppdrag och verksamhet. Skolväsendets politiska styrning och organisation studeras och sätts i relation till läraryrket. Kursen behandlar också grundläggande begrepp och kunskaper om bedömningens funktion inom någon av skolformerna förskola, grundskola, gymnasieskola eller vuxenutbildning, samt hur bedömningen påverkas av olika faktorer såsom styrdokumentens skrivningar, lärares och elevers förförståelse och förväntningar samt olika ämnestraditioner.
Examinationsformer
- Skriftlig inlämningsuppgift
- Seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att erhålla VG på hela kursen krävs VG i båda modulerna.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Skolans samhällsuppdrag och styrning - 4 hp | U–VG
- Bedömning - 3,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.