Kursplan

Utveckling och lärande i grundskolans åk 4-6 (varav 7,5 hp VFU)

Kurskod
GPG3CG
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-06-11.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-01-20.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten fördjupar sin didaktiska förmåga att
planera, genomföra och utvärdera egen undervisning genom att utveckla kunskaper om och förståelse av olika tvärvetenskapliga perspektiv på barns utveckling och lärande.

Delkurser

1.
Tvärvetenskapliga perspektiv på barns utveckling och lärande, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för skolans värdegrund och reflektera över detta i förhållande till elevers utveckling och lärande,
  • beskriva och diskutera tvärvetenskapliga perspektiv på barns utveckling och lärande,
  • analysera och värdera såväl pedagogiska situationer som pedagogiska verktyg utifrån tvärvetenskapliga perspektiv,
  • redogöra för hur elevers lärande och utveckling påverkas av skilda kognitiva, sociala, kulturella, miljömässiga och ekonomiska förutsättningar,
  • beskriva, använda och reflektera över intervju som vetenskaplig metod,
  • kommunicera vetenskapligt i tal och skrift om utveckling och lärande.

2.
Verksamhetsförlagd utbildning - utveckling och lärande, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • tillämpa och aktivt verka för skolans värdegrund och reflektera över detta i förhållande till elevers utveckling och lärande,
  • aktivt verka för ett professionellt förhållningssätt i kommunikationen med elever, vårdnadshavare och skolans personal,
  • självständigt och i samarbete med verksamma lärare planera, genomföra och utvärdera undervisning inom något av ämnesområdena samhällsorientering, naturorientering, teknik, bild eller idrott och hälsa,
  • anpassa undervisningens innehåll och form utifrån elevgruppens och skolans förutsättningar,
  • omsätta förvärvade ämneskunskaper inom samhällsorientering, naturorientering, teknik, bild eller idrott och hälsa,
  • använda analoga och digitala lärresurser i den pedagogiska verksamheten och kritiskt reflektera över dem i förhållande till elevers utveckling och lärande,
  • argumentera, vetenskapligt i tal och skrift, för val av innehåll och arbetsformer i den egna undervisningen samt beskriva och reflektera över den egna utvecklingen till lärare.

Innehåll

I kursen studeras tvärvetenskapliga perspektiv på utveckling och lärande. Elevers utveckling och lärande sätts i relation till teorier om barns uppväxtvillkor med fokus på elevers skiftande kognitiva, sociala, kulturella, miljömässiga och ekonomiska förutsättningar. Vidare möter studenten barns erfarenheter av informations- och kommunikationsteknik relaterat till den pedagogiska verksamheten. I kursen behandlas även barns fysiska utveckling där rörelseutveckling och teorier om kroppsligt lärande lyfts fram samt frågor som är kopplade till identitet och relationer.

Kursens utbildningsvetenskapliga innehåll integreras med den verksamhetsförlagda utbildningen genom att studenten självständigt och med stöd av verksamma lärare planerar, genomför och utvärderar egen undervisning, vilken inbegriper analoga och digitala lärresurser. I samband med den verksamhetsförlagda utbildningen fördjupas ämnesdidaktiska frågor som specifikt rör grundskolans årskurs 4-6. I kursen behandlas även intervju som vetenskaplig metod.

Delkurser

1.
Tvärvetenskapliga perspektiv på barns utveckling och lärande, 7,5 högskolepoäng
2.
Verksamhetsförlagd utbildning - utveckling och lärande, 7,5 högskolepoäng

Examinationsformer

  • Seminarium
  • Workshop
  • Individuell skriftlig inlämningsuppgift
  • Muntlig redovisning i grupp och enskilt
  • Verksamhetsförlagd utbildning

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att erhålla VG på hela kursen krävs VG i båda delkurserna.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Tvärvetenskapliga perspektiv på barns utveckling och lärande - 7,5 hp | U–VG
  • Verksamhetsförlagd utbildning - utveckling och lärande - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Svenska 1 för grundlärare 4-6, 15 hp, Matematik 1a för grundlärare 4-6, 7,5 hp, Matematik 1b för grundlärare 4-6, 7,5 hp och Didaktik och ledarskap i grundskolans årskurs 4-6 (inkl 7,5 hp VFU), 15 hp samt 15 hp från en av kurserna Bild för grundlärare, årskurs 4-6, 30 hp eller Samhällsorienterande ämnen, årskurs 4-6, 30 hp eller Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare, åk 4-6, 30 hp eller Idrott och hälsa I med didaktisk inriktning, 30 hp

Övrigt

I kursen ingår en obligatorisk campusträff om två dagar.

Kursen ingår i grundlärarprogrammet. Delkurs 1 ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK). Delkurs 2 omfattar verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Antalet examinationstillfällen för verksamhetsförlagd utbildning är begränsat till två.

En students VFU kan avbrytas med omedelbar verkan om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att elevers säkerhet, integritet eller vårdnadshavares förtroende för verksamheten riskeras. Beslut om att avbryta VFU fattas av examinator och innebär att VFU-kursen underkänns och att ett examinationstillfälle är förbrukat.

För nätbaserad undervisning krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Kursen motsvarar GPG28R och GPG2Y4.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.