Kursplan

Didaktik och ledarskap i grundskolans årskurs 4-6 (inkl 7,5 hp VFU)

Kurskod
GPG3CJ
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-06-11.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-07-15.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla sitt pedagogiska ledarskap där förmågan att kommunicera och aktivt verka för skolans värdegrund är central. Att planera, genomföra och reflektera över undervisning i svenska och matematik i grundskolans årskurs 4-6 fokuseras.

Delkurser

1.
Teoretiska perspektiv på didaktik och ledarskap, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för och reflektera över lärares yrkesetiska principer och skolans värdegrund,
  • beskriva och diskutera teorier om pedagogiskt ledarskap utifrån ett yrkesetiskt perspektiv,
  • redogöra för och diskutera didaktiska modeller i relation till matematik- och svenskundervisning för elever i grundskolans årskurs 4–6,
  • motivera didaktiska val i relation till matematik- och svenskundervisning för elever i grundskolans årskurs 4-6,
  • beskriva, använda och reflektera över observation som vetenskaplig metod,
  • kommunicera vetenskapligt i tal och skrift om didaktik och ledarskap.

2.
Verksamhetsförlagd utbildning - didaktik och ledarskap, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • utifrån skolans värdegrund leda pedagogisk verksamhet genom att inta ett professionellt förhållningssätt gentemot elever i grundskolans årskurs 4–6,
  • självständigt och med stöd av verksamma lärare planera, genomföra, diskutera och reflektera över den egna undervisningen i matematik och svenska utifrån styrdokument och didaktiska modeller,
  • tillämpa förvärvade ämneskunskaper i matematik- och svenskundervisning,
  • i den egna undervisningen visa kännedom om samt använda estetiska uttrycksformer utifrån styrdokument och didaktiska ställningstaganden i syfte att initiera estetiska lärprocesser,
  • kommunicera vetenskapligt i tal och skrift om didaktik och ledarskap utifrån egna erfarenheter av verksamhetsförlagd utbildning.

Innehåll

I kursen fokuseras det pedagogiska ledarskapet ur ett yrkesetiskt perspektiv. Didaktiska frågor om planering och ledarskap belyses i relation till nationella styrdokument samt lärares uppdrag att medvetet välja innehåll, läromedel och arbetsformer i matematik- och svenskundervisning i årskurs 4-6. Studenten planerar och genomför egen undervisning, och erfarenheter från den egna undervisningen diskuteras och problematiseras i ljuset av lärares profession och skolans värdegrund. I kursen framhålls estetiska lärprocessers betydelse för elevers matematiska och språkliga kunskapsutveckling. I kursen behandlas och används observation som vetenskaplig metod.

Delkurser

1.
Teoretiska perspektiv på didaktik och ledarskap, 7,5 högskolepoäng
2.
Verksamhetsförlagd utbildning - didaktik och ledarskap, 7,5 högskolepoäng

Examinationsformer

  • Seminarium
  • Workshop
  • Individuell skriftlig inlämningsuppgift
  • Individuell muntlig redovisning
  • Verksamhetsförlagd utbildning

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att erhålla VG krävs VG på båda delkurserna.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Teoretiska perspektiv på didaktik och ledarskap - 7,5 hp | U–VG
  • Verksamhetsförlagd utbildning - didaktik och ledarskap - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Skolväsendets historia och samhällsuppdrag - förskoleklass och grundskolan åk 1-6, 15 hp

Övrigt

I kursen ingår en obligatorisk campusträff om två dagar.

Kursen ingår i grundlärarprogrammet. Delkurs 1 ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK). Delkurs 2 omfattar verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Antalet examinationstillfällen för verksamhetsförlagd utbildning är begränsad till två.

En students VFU kan avbrytas med omedelbar verkan om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att elevers säkerhet, integritet eller vårdnadshavares förtroende för verksamheten riskeras. Beslut om att avbryta VFU fattas av examinator och innebär att VFU-kursen underkänns och att ett examinationstillfälle är förbrukat.

För nätbaserad undervisning krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Kursen motsvarar PG1072 och PG1082.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.