Mål
-
Delkurser
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- beskriva olika aspekter av styrningen av dagens utbildningsväsende och dess organisation, med särskild tonvikt på grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning
- redogöra för skolväsendets historia ur ett utbildningsfilosofiskt och utbildningspolitiskt perspektiv med en fördjupning mot det egna ämnesområdet
- reflektera över den egna kompetensen i det egna undervisningsämnet och den kommande yrkesrollen
- redogöra för och reflektera över skolans värdegrund, inklusive mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och hållbar utveckling
- sammanfatta och referera innehåll i texter som är relevanta för lärares utbildning och yrkesutövning samt skriva i enlighet med svenska språknormer.
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- förklara didaktiska teorier och modeller
- utifrån skolans läroplan, självständigt planera ett undervisningsmoment och argumentera för de didaktiska valen
- visa prov på kommunikativ förmåga genom att utarbeta en undervisningsplanering
- reflektera över lärares uppdrag i förhållande till olika didaktiska perspektiv och de egna ämneskunskaperna.
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- utifrån aktuell forskning redogöra för och reflektera över sociala relationer och makt, både i skolan och på elevers digitala arenor
- med utgångspunkt i styrdokumenten reflektera över hur lärare kan förebygga, hantera och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
- identifiera och beakta grundläggande demokratiska värderingar samt olika jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i relation till den pedagogiska verksamheten och med särskilt fokus på sociala relationer och makt
- samarbeta med andra studenter på ett professionellt sätt genom att visa empatisk förmåga, förmåga att lyssna samt förmåga att ta och ge konstruktiv kritik
- använda forskningsresultat och intervju som forskningsmetod som underlag för didaktisk reflektion.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser.
Delkurser
I delkursen behandlas relevanta styrdokument ur ett läroplansteoretiskt perspektiv. Med fokus på senare del av grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning behandlas skolväsendets framväxt i Sverige och studenten får reflektera över hur skolans uppdrag förändrats fram till i dag. Delkursen behandlar vetenskapligt läsande och skrivande.
I delkursen lyfts didaktiska grundfrågor och utmaningar fram samt preciseras och diskuteras med hjälp av såväl didaktisk teoribildning som skolans styrdokument. Med detta som grund introduceras studenten i att planera undervisning och utarbeta en undervisningsplanering. Delkursen ger studenten möjlighet att reflektera över lärares uppdrag ur såväl didaktiska som ämnesteoretiska perspektiv.
I delkursen fokuseras betydelsen av sociala relationer och makt såväl i skolan som på elevers digitala plattformar. Studenten introduceras i ett vetenskapligt förhållningssätt och får med hjälp av metoden intervju tillsammans med andra studenter söka svar på hur sociala relationer och makt kan gestalta sig för eleverna. Därtill reflekterar studenten över betydelsen av sociala relationer och makt i undervisningen.
Examinationsformer
- Skriftlig inlämningsuppgift enskilt och i grupp
- Muntlig presentation enskilt och i grupp samt diskussion under seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För betyg Väl godkänd på kursen krävs Väl godkänd på minst 10 hp samt minst Godkänd på 5 hp.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Skolan förr och nu - 5 hp | U–VG
- Didaktiska grundfrågor - 5 hp | U–VG
- Sociala relationer - 5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ersätter tidigare kurskod GPG36B samt överlappar kursen Didaktik och läroplansteori - KPU, 15 hp.
Nätbaserad kurs, innehåller två obligatoriska campusträffar om två dagar vardera.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.