Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika sociolingvistiska perspektiv på språkets roll i samhället grundade i modern språkforskning
- kritiskt reflektera över det portugisiska språkets roll i olika samhällskontexter
- diskutera och problematisera grundläggande frågeställningar om det portugisiska språkets roll i samhället med utgångspunkt i språkforskning
- identifiera material, definiera frågeställningar och använda grundläggande begrepp från sociolingvistisk forskning för att analysera språkbruk i en specifik samhällskontext
Innehåll
I kursen studeras olika perspektiv inom modern språkforskning med utgångspunkt i konkreta studier från portugisiskspråkiga kontexter, med speciellt fokus på sociolingvistiska perspektiv. I kursen behandlas teoretiska perspektiv på relationen mellan språk, språkliga former, attityder, identiteter och social position. Vidare diskuteras språkpolitiska och språkideologiska aspekter av det portugisiska språket i olika samhällskontexter. Studenterna får möjlighet att fördjupa sig i en specifik kontext och analysera dynamiken mellan olika språk och språkliga varieteter ur ett samhällsperspektiv. I kursen ingår även att granska medstuderandes uppgifter.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är obligatoriska seminarier samt diskussionsforum och självständigt arbete med fallstudier. Undervisningsspråket är portugisiska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda modulerna.
Betygsrapportering:
- Skriftliga inlämningsuppgifter - 4 hp
- Aktivt deltagande i seminarier - 3,5 hp
Förkunskapskrav
- 60 hp inom huvudområdet Portugisiska