Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera, använda och bedöma kommunikationsstilar och -tekniker som används i interkulturella professionella kontexter
- diskutera hur olika metoder för kommunikation är kontextkänsliga och ger olika effekter på exempelvis inkludering
- använda begrepp och teoretiska perspektiv för att identifiera relevanta områden för förbättrad kommunikation i en arbetsplatsmiljö
- kritiskt reflektera över vilken roll olika förhållningssätt till kommunikation har på arbetsplatsen baserat på relevanta teorier.
Innehåll
Kursen består av tre delar, Introduktion, Praktik och Teoretiska perspektiv.
I introduktionsdelen deltar studenterna i småskaliga, praktiska projekt som undersöker kommunikativa metoder i interkulturella arbetsplatsmiljöer. Studenterna kan anpassa innehållet efter sina specifika intresseområden.
Praktikdelen består av praktik på en arbetsplats där observation och bedömning av kommunikationspraktiker genomförs i ljuset av teoretiska perspektiv. Tekniker för förbättrad interkulturell kommunikation och inkludering på arbetsplatsen utforskas. Fokus ligger på att identifiera för arbetsplatsen relevanta områden för intervention baserat på teorier om kommunikation. Studenten reflekterar även över sin egen kommunikation kopplat till arbetsplatsen.
I delen Teoretiska perspektiv fördjupas och integreras praktiken med teorier inom området interkulturell kommunikation och kommunikation på arbetsplatsen. Denna del görs i dialog med arbetsplatsen och fokuserar på genomförbarheten av insatser och åtgärder för att stärka kommunikationen på den specifika arbetsplatsen.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande under praktik, seminarier och grupparbeten
- Muntliga presentationer
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på 7,5 hp, inklusive modulerna Teoretiska perspektiv - skriftlig uppgift och Teoretiska perspektiv - muntlig uppgift.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Introduktion - uppgift 1 - 2,5 hp | U–VG
- Introduktion - uppgift 2 - 2,5 hp | U–VG
- Praktik - plan och loggbok - 5 hp | U–G
- Teoretiska perspektiv - skriftlig uppgift - 2,5 hp | U–VG
- Teoretiska perspektiv - muntlig uppgift - 2,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.