Lärandemål
- analysera och kritiskt diskutera explorativa teoretiseringar av relationen mellan mänskliga rättigheter och hållbar utveckling
- identifiera möjligheter och problem som relaterar till implementering av mänskliga rättigheter med hjälp av relevanta teoretiseringar, särskilt med avseende på hållbar utveckling
- systematiskt redogöra för, diskutera samt kritiskt värdera olika teoretiska perspektiv om ett avgränsat område inom fälten mänskliga rättigheter och hållbar utveckling.
Innehåll
Kursen behandlar teoretiska försök att reformera förståelsen av mänskliga rättigheter för att förbättra förmågan att möta nutida problem, såsom klimatkrisen. De så kallade tredje och fjärde vågen av mänskliga rättigheter ligger i fokus. Vidare diskuteras hur mänskliga rättigheter har blivit ett dominerande ramverk för hur stater och medborgare/individer bör agera i förhållande till varandra.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 60 hp på grundnivå inom något av ämnena historia, religionsvetenskap, sociologi, statsvetenskap, internationella relationer och Engelska 6. Dispens beviljas från kravet på svenska för grundläggande behörighet
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.