Lärandemål
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- reflektera över och problematisera intersektionalitetsrelaterade aspekter i religionsvetenskaplig forskning och praktik
- redogöra för, samt på ett reflekterat sätt diskutera komplexiteten i identitetsformande och meningsskapande processer, för såväl individ som kollektiv, där religion, livsåskådning, livsfrågor och maktaspekter utgör viktiga komponenter
- redogöra för och problematisera olika synsätt på relationen mellan religion och vetenskap samt andra kontroversiella frågor, samt olika sätt för hur dessa kan diskuteras i ett pluralistiskt samhälle
- diskutera och reflektera över hur normkritiska aspekter kan bidra till en fördjupad förståelse av värdekonflikter i ett samhälle som präglas av mångfald.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- på ett översiktligt och reflekterat sätt redogöra för ett religionsvetenskapligt tema eller särskild tradition
- analysera och kritiskt förhålla sig till ett avgränsat religionsvetenskapligt kunskapsfält
- självständigt identifiera, formulera och redogöra för ett religionsvetenskapligt undersökningsbart problem mot bakgrund av teori inom ämnesområdet.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och motivera val av teori och forskningsmetod i förhållande till teorival och forskningsuppgiftens karaktär
- tillämpa en textanalytisk metod på ett givet och avgränsat religionsvetenskapligt material
- genomföra och redovisa en mindre undersökning utifrån vald teori och metod.
Innehåll
Delkurser
Delkursen behandlar religionsvetenskapliga perspektiv på religion, identitet och vetenskap i ett pluralistiskt samhälle. Delkursen tar utgångspunkt i intersektionalitetsteori som berör samspelet mellan olika sociala kategorier såsom religionstillhörighet, livsåskådning, kön, socioekonomisk bakgrund, etnicitet och sexualitet. Dessutom utforskas unga människors meningsskapande och livsfrågor. Vidare studeras olika sätt att se på relationen mellan religion och vetenskap, samt andra kontroversiella frågor som skapar debatt i det pluralistiska samhället, liksom olika sätt att diskutera dessa.
Delkursen utgörs av en individuell läskurs som ger fördjupning i ett av forskningsfälten inom etik, religionshistoria, religionssociologi och/eller religionsdidaktik. Det alternativ som väljs är avsett att knyta an till ett ämnesområde som kan behandlas i ett uppsatsarbete.
Delkursen innehåller en fördjupning och tillämpning av teori och forskningsmetoder som används inom religionsvetenskaplig forskning. Delkursen innehåller också en fördjupning och tillämpning av textanalytiska metoder.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 9 hp.
Betygsrapportering:
Modul 1: Religion, identitet och vetenskap i en pluralistisk värld - 6 hp
Modul 2: Religionsvetenskaplig fördjupning - 6 hp
Modul 3: Forskningsmetod och analys - 3 hp
Förkunskapskrav
- Religionsvetenskap I, 30 hp och Religionsvetenskap II, 30 hp, varav minst 22,5 hp godkända vid registrering