Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för religiösa traditioner och dessas förhållningssätt kring identitet, sexualitet och mänskliga rättigheter
- analysera och problematisera religiös tradition och hur den framställs i litteraturen
- reflektera ämnesdidaktiskt utifrån ämneskunskaper och kunskaper om mål och villkor för skolämnet religionskunskap
- exemplifiera, diskutera och problematisera hur lärare kan motivera och vägleda elever i ett mångkulturellt samhälle till reflektion kring värdegrundsfrågor
- redogöra för och diskutera klassiska och nyare perspektiv och begrepp inom religionsvetenskap
- kritiskt förhålla sig till tillämpningar av religionsvetenskaplig teori och metod
- analysera ett relevant material inom religionsvetenskap
- planera och genomföra en mindre omfattande vetenskaplig undersökning samt presentera denna i uppsatsform, och i samband med detta visa grundläggande forskningsetiska insikter
- reflektera över sitt eget lärande samt värdera egna och andras akademiska prestationer utifrån vetenskapliga kriterier
- reflektera över och visa ett mångsidigt och nyanserat förhållningssätt till olika religiösa och kulturella traditioner.
Delkurser
Innehåll
Delkurser
Delkursen ger en översikt över teoribildningar och metoder inom religionsvetenskap som syftar till att ge studenten förståelse för religionsvetenskap som disciplin. Kursen innehåller en fördjupning av några teoribildningar och metoder.
I delkursen introduceras olika förhållningssätt och didaktiska överväganden relevanta för studiet av dagsaktuella värdegrundsfrågor som berör religion, mänskliga rättigheter, mångkulturalitet och sexualitet. Vidare studeras betydelsen av skilda tolkningstraditioner inom en religion för medlemmars syn på andra religiösa och sekulära livsåskådningstraditioner. Sambanden mellan identitet och grundläggande värderingar studeras och analyseras med utgångspunkt i hur några centrala etiska problemområden såsom frågan om mänskliga rättigheter diskuteras inom olika religiösa traditioner och andra livsåskådningar. Värdegrundsfrågor fördjupas mot bakgrund av ökad kunskap om olika traditioner som möts i ett pluralistiskt samhälle och en mångkulturell skola.
Delkursen bygger vidare på den ämnesteoretiska och didaktiska förståelse studenten har utvecklat under tidigare kurser. I delkursen fördjupas den tidigare påbörjade diskussionen om möjliga svar på de didaktiska frågorna om urval av undervisningsinnehåll, undervisningsformer och motiveringar till dessa. Här ingår analyser av kursplaner och andra styrdokument, liksom frågor om bedömning och betygsättning. Vidare behandlas möjliga spänningar mellan å ena sidan det normativa uppdrag som läroplanens värdegrundsuppdrag ger alla lärare, och, å andra sidan, den icke-konfessionella undervisning som syftar till att elever själva ska ta ställning i värderingsfrågor. Under kursen studeras även religionsundervisning ur ett internationellt perspektiv. Kursens två sista veckor ägnas åt självständig inläsning av religionsvetenskapligt/didaktiskt material som tas fram i samråd med lärare.
I delkursen skrivs en uppsats inom ett religionsvetenskapligt område. Vid ett avslutande seminarium granskas och diskuteras uppsatsen av en medstuderande, och studenten ska i sin tur opponera på en medstuderandes uppsats.
Examinationsformer
Delkurs 1 och 3 examineras genom aktivt seminariedeltagande, muntlig och skriftlig redovisning samt genom hemtentamen.
Delkurs 2 examineras genom aktivt seminariedeltagande samt muntlig och skriftlig redovisning.
Delkurs 4 examineras genom aktivt seminariedeltagande samt genom en uppsats som försvaras vid ett ventileringsseminarium i vilket det även ingår opposition på en medstuderandes uppsats.
Arbetsformer
Delkursernas arbetsformer består av föreläsningar, samt obligatoriska seminarier och handledning.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget Väl godkänt på hela kursen krävs Väl godkänt på minst 22,5 hp.
Betygsrapportering:
Delkurs 1, modul 1: Religionsvetenskaplig teori
och metod - 4,5 hp
Delkurs 2, modul 1: Religioner och viktiga teman
i samtiden - 9 hp
Delkurs 3, modul 1: Religionsdidaktisk fördjupning - 6 hp
Delkurs 3, modul 2: Läskurs - 3 hp
Delkurs 4, modul 1: Uppsats - 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Religionsvetenskap I med didaktisk inriktning 22,5 hp
Övrigt
Kursen innehåller två till tre fältdagar vid en grund- eller gymnasieskola.
Kursen innehåller två till tre obligatoriska campusdagar i Falun.
För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webkamera och internetuppkoppling.
Ersätter GRK2DN.