Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- reflektera ämnesdidaktiskt utifrån ämneskunskaper och kunskaper om mål och villkor för skolämnet religionskunskap
- exemplifiera, diskutera och problematisera hur lärare kan motivera och vägleda elever i ett mångkulturellt samhälle till reflektion kring värdegrundsfrågor
- reflektera över och visa ett mångsidigt och nyanserat förhållningssätt till olika religiösa och kulturella traditioner.
Innehåll
I kursen behandlas och diskuteras möjliga svar på de didaktiska frågorna om urval av undervisningsinnehåll, undervisningsformer och motiveringar till dessa. Här ingår analyser av kursplaner och andra styrdokument, liksom frågor om bedömning och betygsättning. Vidare behandlas möjliga spänningar mellan å ena sidan det normativa uppdrag som läroplanens värdegrundsuppdrag ger alla lärare, och, å andra sidan, den icke-konfessionella undervisning som syftar till att elever själva ska ta ställning i värderingsfrågor. Under kursen studeras även religionsundervisning ur ett internationellt perspektiv.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftligan inlämningsuppgifter
- Hemtentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Religionsdidaktik - 6 hp | U–VG
Behörighet
- Religionsvetenskap I, 30 hp
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webkamera och internetuppkoppling.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.