Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och jämföra några historiska och aktuella diskussioner gällande barn i nyreligiösa miljöer
- tillämpa teoretiska begrepp och barnkonventionen i diskussioner om barns religionsfrihet i nyreligiösa miljöer
- reflektera över hur nyreligiösa miljöer påverkar barns och ungas uppväxtvillkor och identitetsskapande.
Innehåll
I kursen studeras nyreligiösa miljöer och organisationer som benämns som sekter, nya religiösa rörelser eller andliga miljöer. Kursen fokuserar på barn och ungas uppväxtvillkor, identitetsskapande, samt rättigheter gällande religionsfrihet utifrån barnkonventionen.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Barn och unga i slutna religiösa miljöer - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.