Kursplan

Från populärkultur till fiktionsbaserad religion

Kurskod
GRK36J
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Religionsvetenskap (RKA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Religionsvetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2023-09-12.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-09-12.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • analysera samtida religiösa och andliga rörelser som baseras på fiktion
  • tillämpa sociologiska och psykologiska teorier för att undersöka framväxten och motivationen bakom fiktionsbaserade grupper och praktiker
  • jämföra och kontrastera fiktionsbaserade religioner med traditionella och etablerade religiösa system
  • diskutera komplexiteten i samspelet mellan populärkultur, fiktion och religion.

Innehåll

Kursen behandlar det samtida fenomen där religionslika rörelser vuxit fram ur populärkultur och fiktiva berättelser. Exempel på sådana “fiktiva“, “skapade“ eller “hyper-reella“ religioner är The Temple of the Jedi Orden, The Elven Path, Otherkin, och Bronies. Grupperna och praktikerna studeras ur såväl sociologiska som psykologiska perspektiv. Kursen behandlar också gränsen mellan dessa rörelser och parodiska religioner (t.ex. ”Pastafari”) liksom fankultur som samlar entusiaster inom specifika populärkulturella fenomen (t.ex. Potterheads). Genom jämförelser med mer traditionell religiositet diskuteras attraktionskraften hos fiktionsbaserade religioner.

Examinationsformer

  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Muntliga redovisningar

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Från populärkultur till fiktionsbaserad religion - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Då kursen är nätbaserad krävs dator, headset, webbkamera och Internetuppkoppling.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.