Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- söka, välja ut och systematiskt, utförligt och kritiskt redogöra för tidigare forskning inom ett avgränsat religionsvetenskapligt tema eller särskild tradition
- självständigt identifiera och formulera en problemställning och ett syfte som är relevant för det valda forskningsområdet
- identifiera, reflektera över och förebygga forskningsetiska problem i den egna studien
- utifrån ett bestämt syfte och adekvata frågeställningar identifiera, värdera och samla in relevant källmaterial
- genomföra en självständig och systematisk studie med relevant teori- och metodanvändning som vilar på vetenskaplig grund
- analysera de egna resultaten med hjälp av vald teori
- diskutera de egna forskningsresultaten i förhållande till resultat i tidigare forskning
- presentera den egna vetenskapliga studien i uppsatsform, i enlighet med etablerade akademiska skrivnormer
- formulera och muntligt framföra konstruktiv kritik på en text skriven av en medstuderande
- vetenskapligt värdera det egna arbetet utifrån kommentarer som förs fram av opponent och seminarieledare.
Innehåll
I kursen genomförs och presenteras en undersökning i uppsatsform. Examensarbetet skrivs under handledning och behandlar ett valt fördjupningsområde utifrån ett religionsvetenskapligt perspektiv. Vid ett avslutande seminarium granskas och diskuteras examensarbetet utifrån en medstuderandes opposition, och den studerande ska i sin tur opponera på en medstuderandes arbete.
Examinationsformer
- Examensarbete
- Aktivt deltagande i seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Examensarbete - 15 hp | U–VG
Behörighet
- 75 hp inom huvudområdet religionsvetenskap
Övrigt
Överlappar delkurs 3 Examensarbete, 15 hp i kursen Religionsvetenskap III med examensarbete för kandidatexamen, 30 hp (RK2033).
Överlappar GRK2R8.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.