Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera egna kontextualiserade etnografiska erfarenheter och upplevelser ur ämnesteoretiska och religionsdidaktiska perspektiv
- diskutera och reflektera över tillämpningen av levd religion i religionsundervisningen i grund- eller gymnasieskolan ur ämesteoretiska och religionsdidaktiska perspektiv
- reflektera över det egna lärandets betydelse för religionskunskapslärarens profession
- reflektera över och visa ett nyanserat förhållningssätt till olika religiösa och kulturella traditioner.
Innehåll
Kursen introducerar och behandlar begreppet ”levd religion” i religionsdidaktiska sammanhang. Kursen ger ämnesteoretiska och religionsdidaktiska verktyg för analys av etnografiska erfarenheter och hur dessa kan användas i religionsundervisning. I kursen ingår teoretiska studier samt ett fallstudium genom en fältstudieresa till en plats där levd religion kan studeras och upplevas.
Examinationsformer
- aktivt deltagande i seminarier
- skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Levd religion: fältstudieresa utifrån ämnesteoretiska och religionsdidaktiska perspektiv - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- 22,5 hp i religionsvetenskap
Övrigt
Kursen innehåller en obligatorisk fältstudieresa på ca en vecka. Resmålet bestäms inför varje kurstillfälle.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.