Kursplan

Undervisning och lärande genom rollspel – inriktning religionsdidaktik

Kurskod
GRK3CQ
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Religionsvetenskap (RKA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-09-27.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-09-27.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för och jämföra olika former av rollspel utifrån de didaktiska frågorna i religionskunskapsundervisning,
  • diskutera rollspel som en form av erfarenhetsbaserat lärande och reflektera över vilka former av kunskap som möjliggörs via rollspel,
  • diskutera etiska överväganden rörande rollspel i undervisning och i relation till kontroversiella frågor,
  • tillämpa rollspel i religionskunskapsundervisning.

Innehåll

Denna kurs vänder sig till lärare på grund- och gymnasieskolor. Den behandlar olika former av rollspel i relation till ämnesdidaktiska frågor. Utöver olika rollspel som kan användas i en undervisningskontext, såsom pedagogiska lajv, forumspel och storyline, introducerar kursen teorier om, samt metoder för rollspel. I kursen utforskas även hur rollspel kan bidra till erfarenhetsbaserat lärande. Vidare diskuteras etiska aspekter som behöver övervägas vid tillämpning av rollspel, liksom relationen till undervisningsområden som kan uppfattas som kontroversiella. Utöver teoretiska perspektiv ingår praktiska moment där studenten får tillämpa sina kunskaper.

Examinationsformer

  • Individuell skriftlig inlämningsuppgift
  • Muntlig och skriftlig presentation och diskussion utifrån seminarieuppgifter
  • Gestaltande gruppuppgift i form av rollspel

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Undervisning och lärande genom rollspel – inriktning religionsdidaktik - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Lärarexamen

Övrigt

Kursen innehåller en obligatorisk träff på Campus om en till två dagar.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.