Kursplan

Familjeperspektiv på socialt arbete

Kurskod
GSA24V
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Socialt arbete (SAA)
Ämnesgrupp
Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 50%
Vårdområdet, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Socialt arbete1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2018-09-27.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2019-01-21.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • visa kunskap om och förståelse för samspelet mellan familjemedlemmar ur ett nätverks- och livsloppsperspektiv
  • redogöra för perspektiv på och metoder för socialt arbete med barn, familjer, äldre personer, personer med funktionshinder samt anhöriga för att kunna bedriva professionellt socialt arbete
  • beskriva olika utredningsmodeller, arbetsmetoder och insatser i arbete med individer och familjer med särskilda behov
  • visa förståelse för brukares och anhörigas livssituation och hur behov bedöms utifrån ett brukar- och familjeperspektiv.

Färdigheter och förmåga

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • bedöma barns behov, inklusive barn med funktionshinder, samt föräldrars omsorgsförmåga
  • bedöma individers behov av sociala insatser i olika skeden i livet
  • visa förmåga att tillämpa samtalsmetoder som en integrerad del i socialt arbete med brukare och familjer
  • visa förmåga att genomföra nätverksarbete med brukare och professionella ur ett brukarperspektiv
  • visa förmåga att planera och genomföra en semistrukturerad intervju samt analysera den med en angiven analysmetod.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • visa insikt i hur en eller flera familjemedlemmars funktionsnedsättning, särskilda behov eller åldersrelaterade behov påverkar förhållanden inom en familj
  • visa förmåga att beakta mångkulturella perspektiv i socialt arbete med individer och familjer
  • visa förmåga att reflektera över hur de egna personliga värderingarna rörande individer med olika familjemönster och kulturella bakgrunder inverkar på förmågan att bedriva professionellt socialt arbete
  • visa ett gott forskningsetiskt förhållningssätt vid val av intervjuperson samt vid genomförande, hantering av data och vid presentation av intervjun
  • visa insikt i hur brukarens erfarenheter kan användas för att förstå, beskriva och analysera dennes livssituation.

 

Innehåll

I kursen belyses barns behov och föräldrars omsorgsförmåga samt situationer för äldre människor och för familjer där någon har en funktionsnedsättning. Kursen fokuserar både på brukar- och familjeperspektivet under hela livsloppet. Kursen behandlar teorier och perspektiv på professionellt socialt arbete med barn, familj och nätverk. I kursen ingår vidare kunskaper om stödjande insatser samt kommunikativa metoder i familjearbetet. Kursen innehåller vetenskaplig metod om semistrukturerad intervju samt kvalitativa analysmetoder.

  • kursen innehåller 3 hp vetenskaplig metod

Examinationsformer

Aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och studiegruppsuppgifter samt individuell
hemtentamen.

Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier och studiegruppsuppgifter.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, studiegruppsuppgifter samt individuell hemtentamen, 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Socialrätt I, 7,5 hp och Välfärdsinsatser och brukarperspektiv, 15 hp

Övrigt

Kursen ingår i Socionomprogrammet.