Lärandemål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- visa kunskap om och förståelse för samspelet mellan familjemedlemmar ur ett nätverks- och livsloppsperspektiv
- redogöra för perspektiv på och metoder för socialt arbete med barn, familjer, äldre personer, personer med funktionshinder samt anhöriga för att kunna bedriva professionellt socialt arbete
- beskriva olika utredningsmodeller, arbetsmetoder och insatser i arbete med individer och familjer med särskilda behov
- visa förståelse för brukares och anhörigas livssituation och hur behov bedöms utifrån ett brukar- och familjeperspektiv.
Färdigheter och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- bedöma barns behov, inklusive barn med funktionshinder, samt föräldrars omsorgsförmåga
- bedöma individers behov av sociala insatser i olika skeden i livet
- visa förmåga att tillämpa samtalsmetoder som en integrerad del i socialt arbete med brukare och familjer
- visa förmåga att genomföra nätverksarbete med brukare och professionella ur ett brukarperspektiv
- visa förmåga att planera och genomföra en semistrukturerad intervju samt analysera den med en angiven analysmetod.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- visa insikt i hur en eller flera familjemedlemmars funktionsnedsättning, särskilda behov eller åldersrelaterade behov påverkar förhållanden inom en familj
- visa förmåga att beakta mångkulturella perspektiv i socialt arbete med individer och familjer
- visa förmåga att reflektera över hur de egna personliga värderingarna rörande individer med olika familjemönster och kulturella bakgrunder inverkar på förmågan att bedriva professionellt socialt arbete
- visa ett gott forskningsetiskt förhållningssätt vid val av intervjuperson samt vid genomförande, hantering av data och vid presentation av intervjun
- visa insikt i hur brukarens erfarenheter kan användas för att förstå, beskriva och analysera dennes livssituation.
Innehåll
I kursen belyses barns behov och föräldrars omsorgsförmåga samt situationer för äldre människor och för familjer där någon har en funktionsnedsättning. Kursen fokuserar både på brukar- och familjeperspektivet under hela livsloppet. Kursen behandlar teorier och perspektiv på professionellt socialt arbete med barn, familj och nätverk. I kursen ingår vidare kunskaper om stödjande insatser samt kommunikativa metoder i familjearbetet. Kursen innehåller vetenskaplig metod om semistrukturerad intervju samt kvalitativa analysmetoder.
- kursen innehåller 3 hp vetenskaplig metod
Examinationsformer
hemtentamen.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, studiegruppsuppgifter samt individuell hemtentamen, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Socialrätt I, 7,5 hp och Välfärdsinsatser och brukarperspektiv, 15 hp