Kursplan

Socialt arbete i praktik och teori

Kurskod
GSA2BV
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Socialt arbete (SAA)
Ämnesgrupp
Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 50%
Vårdområdet, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Socialt arbete1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2019-10-29.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-01-20.
Reviderad
Reviderad 2023-01-19.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2023-01-19.

Lärandemål

unskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa teoretiska och praktiska kunskaper om arbetsmetoder i socialt arbete ur ett målgruppsrelaterat, professionellt och organisatoriskt perspektiv
  • redogöra för yrkeskunskap samt vad ett professionellt förhållningssätt innebär
  • visa förståelse för teoretiska och praktiska aspekter som kan utgöra möjligheter eller hinder för samverkan och kommunikation mellan professionella.

Färdigheter och förmåga

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa förmåga att under handledning planera, strukturera och självständigt genomföra förekommande arbetsuppgifter i socialt arbete med utgångspunkt i ett professionellt förhållningssätt i teori och praktik
  • identifiera och kritiskt analysera samspelet mellan människors behov av insatser och samhällets stöd
  • visa förmåga och färdigheter att identifiera, definiera, analysera och dokumentera behov på individ-, grupp- och samhällsnivå samt föreslå relevanta sociala åtgärder utifrån brukarperspektiv, evidensbaserade och erfarenhetsbaserade kunskaper
  • på ett kritiskt sätt tillämpa förvärvade teoretiska kunskaper rörande samverkan och kommunikation under sin verksamhetsförlagda utbildning.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska de studerande kunna:

  • kritiskt reflektera över hur makt och maktutövning påverkar mötet mellan brukare och socialarbetare och hur maktutövning ger konsekvenser för det sociala arbetets genomförande
  • kritiskt reflektera över den egna förmågan och den personliga och professionella utvecklingens betydelse i relation till vilka kunskaper, färdigheter och vilket förhållningssätt som krävs i socialt arbete
  • kritiskt reflektera över den teoretiska ramen för socialt arbete inklusive evidensbaserad och erfarenhetsbaserad kunskap
  • kritiskt värdera hur gällande författningar, juridiska regelverk och praxis påverkar möjligheterna att genomföra praktiskt socialt arbete.

Innehåll

Under kursen tränar studenten att omsätta teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete.

Examinationsformer

Seminarier och muntliga och skriftliga redovisningar. Examination sker genom kontinuerlig bedömning av studentens teoretiska och praktiska färdigheter under verksamhetsförlagd utbildning. VF-utbildare upprättar ett bedömningsunderlag som ligger till grund för kursens examination.

Arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning inom socialt arbete där socionomkompetens erfordras och som inkluderar eget arbete under handledning, minst två utvecklingssamtal och obligatoriska fältseminarier. Aktivt kunskapssökande, reflektion och kritisk analys ingår i den verksamhetsförlagda delen av utbildningen.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Betygsrapportering

  • Muntliga och skriftliga redovisningar, VFU, 15 hp

Förkunskapskrav

  • Organisation, grupp och samverkan, 15 hp, Sociala exkluderingsprocesser, 7,5 hp, Försörjning, rehabilitering och aktivering i socialt arbete, 7,5 hp, Perspektiv på våld, 7,5 hp, samt Utredning i socialt arbete, 7,5 hp eller Arbetsmetoder i socialt arbete, 7,5 hp

Övrigt

Kursen ingår i Socionomprogrammet.

Om en student inte uppnår målen för den verksamhetsförlagda kursen under ordinarie period kan examinator besluta om en förlängning av VFU-perioden med två veckor. Om särskilda skäl, t ex sjukdom föreligger kan ytterligare förlängning beslutas av examinator. Detta kan ske under förutsättning att examinator bedömer att studenten genom förlängningen har möjlighet att uppnå målen och förutsatt att förlängningen är praktiskt möjlig att genomföra. I slutet av förlängningen görs en ny bedömning av studentens prestationer. Om studenten fortfarande inte uppnått målen ska betyget Underkänd sättas, vilket medför att den verksamhetsförlagda utbildningen endast kan omexamineras genom att göras om i sin helhet. Studenten har rätt att omexaminera kursen vid tre tillfällen. Möjligheten till förlängning gäller endast ordinarie VFU-period. (Ordinarie tillfälle räknas som en (1) period, även om förlängning med två veckor har skett.)

Student kan under pågående verksamhetsförlagd kurs bli underkänd i förtid, om studenten uppvisar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk för att annan person skadas fysiskt eller psykiskt. Studenten måste då avbryta sin verksamhetsförlagda utbildning och får betyget Underkänd på kursen/kursmomentet. Beslut om underkännande i förtid fattas av examinator i samråd med kursansvarig och berörd VF-utbildare. I samband med beslutet ska en individuell utvecklingsplan för studenten upprättas av examinator efter samråd med student, program- och kursansvarig. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt studenten behöver tillägna sig för behörighet att återuppta sina verksamhetsförlagda studier. Utvecklingsplanen ska även innehålla uppgift om tidpunkt för kontroll av den aktuella behörigheten. Om studenten vid kontroll inte bedöms ha tillägnat sig nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska tidpunkt för ny kontroll meddelas. Sammanlagt två kontroller av behörighet att återuppta verksamhetsförlagd utbildning utifrån individuell utvecklingsplan efter underkännande i förtid kan beviljas.