Lärandemål
unskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa teoretiska och praktiska kunskaper om arbetsmetoder i socialt arbete ur ett målgruppsrelaterat, professionellt och organisatoriskt perspektiv
- redogöra för yrkeskunskap samt vad ett professionellt förhållningssätt innebär
- visa förståelse för teoretiska och praktiska aspekter som kan utgöra möjligheter eller hinder för samverkan och kommunikation mellan professionella.
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa förmåga att under handledning planera, strukturera och självständigt genomföra förekommande arbetsuppgifter i socialt arbete med utgångspunkt i ett professionellt förhållningssätt i teori och praktik
- identifiera och kritiskt analysera samspelet mellan människors behov av insatser och samhällets stöd
- visa förmåga och färdigheter att identifiera, definiera, analysera och dokumentera behov på individ-, grupp- och samhällsnivå samt föreslå relevanta sociala åtgärder utifrån brukarperspektiv, evidensbaserade och erfarenhetsbaserade kunskaper
- på ett kritiskt sätt tillämpa förvärvade teoretiska kunskaper rörande samverkan och kommunikation under sin verksamhetsförlagda utbildning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska de studerande kunna:
- kritiskt reflektera över hur makt och maktutövning påverkar mötet mellan brukare och socialarbetare och hur maktutövning ger konsekvenser för det sociala arbetets genomförande
- kritiskt reflektera över den egna förmågan och den personliga och professionella utvecklingens betydelse i relation till vilka kunskaper, färdigheter och vilket förhållningssätt som krävs i socialt arbete
- kritiskt reflektera över den teoretiska ramen för socialt arbete inklusive evidensbaserad och erfarenhetsbaserad kunskap
- kritiskt värdera hur gällande författningar, juridiska regelverk och praxis påverkar möjligheterna att genomföra praktiskt socialt arbete.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering
- Muntliga och skriftliga redovisningar, VFU, 15 hp
Förkunskapskrav
- Organisation, grupp och samverkan, 15 hp, Sociala exkluderingsprocesser, 7,5 hp, Försörjning, rehabilitering och aktivering i socialt arbete, 7,5 hp, Perspektiv på våld, 7,5 hp, samt Utredning i socialt arbete, 7,5 hp eller Arbetsmetoder i socialt arbete, 7,5 hp
Övrigt
Kursen ingår i Socionomprogrammet.
Om en student inte uppnår målen för den verksamhetsförlagda kursen under ordinarie period kan examinator besluta om en förlängning av VFU-perioden med två veckor. Om särskilda skäl, t ex sjukdom föreligger kan ytterligare förlängning beslutas av examinator. Detta kan ske under förutsättning att examinator bedömer att studenten genom förlängningen har möjlighet att uppnå målen och förutsatt att förlängningen är praktiskt möjlig att genomföra. I slutet av förlängningen görs en ny bedömning av studentens prestationer. Om studenten fortfarande inte uppnått målen ska betyget Underkänd sättas, vilket medför att den verksamhetsförlagda utbildningen endast kan omexamineras genom att göras om i sin helhet. Studenten har rätt att omexaminera kursen vid tre tillfällen. Möjligheten till förlängning gäller endast ordinarie VFU-period. (Ordinarie tillfälle räknas som en (1) period, även om förlängning med två veckor har skett.)
Student kan under pågående verksamhetsförlagd kurs bli underkänd i förtid, om
studenten uppvisar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller
förhållningssätt att det finns påtaglig risk för att annan person skadas
fysiskt eller psykiskt. Studenten måste då avbryta sin verksamhetsförlagda
utbildning och får betyget Underkänd på kursen/kursmomentet. Beslut om
underkännande i förtid fattas av examinator i samråd med kursansvarig och berörd
VF-utbildare. I samband med beslutet ska en individuell utvecklingsplan för
studenten upprättas av examinator efter samråd med student, program- och
kursansvarig. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och
förhållningssätt studenten behöver tillägna sig för behörighet att återuppta
sina verksamhetsförlagda studier. Utvecklingsplanen ska även innehålla uppgift
om tidpunkt för kontroll av den aktuella behörigheten. Om studenten vid
kontroll inte bedöms ha tillägnat sig nödvändiga kunskaper, färdigheter och
förhållningssätt ska tidpunkt för ny kontroll meddelas. Sammanlagt två
kontroller av behörighet att återuppta verksamhetsförlagd utbildning utifrån
individuell utvecklingsplan efter underkännande i förtid kan beviljas.