Lärandemål
Kunskap och förståelse
- visa fördjupade kunskaper om olika former av forskningsdesign och metoder vilka är lämpliga för kvantitativa och kvalitativa tillvägagångssätt för forskning
- visa fördjupade kunskaper om olika former av dataanalys som är lämpliga för kvantitativa och kvalitativa tillvägagångssätt för forskning
- beskriva styrkor och svagheter hos olika former av forskningsdesign och metoder
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- sammanfatta kunskapsläget och identifiera ett problemområde med relevans för socialt arbete
- formulera forskningsfrågor utifrån teori och tidigare forskning
- välja en forskningsdesign som är lämplig för valda forskningsfrågor
- planera en forskningsstudie med relevans för socialt arbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- presentera och försvara en forskningsplan vad gäller lämplighet och genomförbarhet
- värdera en forskningsplan vad gäller tillförlitlighet och validitet/trovärdighet.
Innehåll
I kursen studeras forskningsmetoder som är
relevanta för socialt arbete. I kursen ingår att utveckla och planera
en egen forskningsstudie med forskningsfrågor som är relevanta för socialt arbete, motivera och förklara valet av studiedesign, strategi och metoder samt opponera på andra studenters forskningsplaner.
Examinationsformer
Aktivt
deltagande i seminarier och en skriftlig forskningsplan.
Arbetsformer
Föreläsningar
och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Seminarier, 1 hp, U-G
- Skriftlig forskningsplan, 6,5 hp, U-VG
Förkunskapskrav
- Introduktion till vetenskapligt arbete 7,5 hp, Socialpolitikens betydelse för socialt arbete 7,5 hp, Välfärdsinsatser och brukarperspektiv 15 hp, Försörjning, rehabilitering och aktivering i socialt arbete 7,5 hp, Perspektiv på våld 7,5 hp samt Utredning i socialt arbete 7,5 hp eller Arbetsmetoder i socialt arbete 7,5 hp
Övrigt
Kursen
ingår i Socionomprogrammet. Kursen motsvarar GSA27Z.